אחת ולתמיד – האם קפה גורם לעצירות, או דווקא לשלשול?

גם אתכם העצירות מאמללת? – התייעצו איתנו לגבי הטיפול היעיל ביותר עבורכם אינדיבידואלית – צרו קשר כעת.

לא על הרבה דברים רוב האנשים מצליחים להסכים. כוס קפה הוא אחד מהדברים המועטים שמצליחים לגרוף אהדה מקיר לקיר, ולהושיב סביב שולחן אחד, פסיפס שונה ומגוון של אנשים, שהדבר היחיד שמקשר ביניהם, זהו כוס הקפה. אם סביב האהבה לטעם של הקפה יש תמימות דעים אצל כולם, הרי שלגבי ההשפעה שלו על מערכת העיכול האידיליה הזאת מתנפצת לרסיסים – חלק מהאנשים ידווחו על עצירות, וחלק אחר על שלשול. אז האם קפה הוא פתרון לעצירות, או שהוא בכלל מחולל אותה? – על כך בשורות הבאות.
קפה ועצירות

תוכן עניינים

עצירות – כמה מילים על התופעה.

עצירות היא תופעה שבמסגרתה, נוצר שיבוש בהפרשת צואה מהגוף בצורה תקינה. התסמינים של עצירות כוללים: פחות מ3 יציאות בשבוע, צואה יבשה וגושית, כאב ביציאות, וצורך בהפעלת לחץ בשעת היציאות.

עצירות נוצרת אצל רוב האנשים מהסיבות הבאות: תזונה לקויה, צריכת נוזלים לא מספקת, העדר פעילות גופנית, הריון, וצריכת תרופות או תוספי תזונה מסוימים. אצל חלק אחר וקטן יותר מהאנשים הסיבה לעצירות עשויה להיות משמעותית יותר, ולשקף מחלה או בעיה כלשהיא בגוף, המצריכה טיפול מהיסוד.

עצירות היא תופעה שברוב המקרים לא אמורה לעורר דאגה, ובאמצעות שינויים מינוריים בהרגלי החיים, ניתן להעלים אותה. אך כאשר העצירות היא כרונית, מתעורר חשד לבעיה רצינית שגורמת לה, או לחילופין שהעצירות המתמשכת תוליד בעיות בריאותיות בהמשך – ולכן יש להתייחס לעצירות בצורה רצינית ולפנות לטיפול אצל רופא, או אצל מטפל אלטרנטיבי טוב.

 

האם קפה פותר בעיית עצירות, או דווקא מחולל אותה?

הקפה הוא אותו קפה, אך ההשפעה שלו על מערכות העיכול של האנשים היא שונה בתכלית. בעוד חלק מהאנשים יצליחו לשחרר איתו את העצירות שלהם בצורה מהירה ואפקטיבית, הרי שאצל חלק אחר העצירות רק תבוא או תחמיר בעקבות צריכתו.

הסיבה לשוני הכול כך קוטבי בתגובה של מערכת העיכול האנושי לקפה, היא הצורה בה כל מערכת עיכול בפני עצמה פועלת. זו גם הסיבה למה אצל אנשים מסוימים היציאות תבואנה מספר פעמים ביום, ואצל אחרים זה יקרה רק פעם ביומיים – 2 המקרים תקינים לחלוטין מבחינה בריאותית, רק שכל מערכת עיכול מתנהגת בצורה ייחודית, האופיינית רק לה.

יש לציין כי ההשפעות של הקפה על מערכת העיכול, הן לכיוון שחרור עצירות, והן לכיוון יצירת עצירות, תלויה בהרגלי הצריכה שלנו של המשקה רווי הקפאין. ככל שנשתה יותר קפה, ככה ההשפעה שלו לכאן או לכאן תהיה משמעותית יותר. על פי רוב שתיית קפה אחד או שתיים ביום, לא תגרור תוצאות בעייתיות. פרט אצל אנשים בעלי רגישות גבוהה במיוחד לקפאין. השיבושים המשמעותיים במערכת העיכול יירשמו בדרך כלל אצל אנשים הצורכים מעל ל 5 כוסות קפה ביום.

על כל אינדיבידואל לבחון עם עצמו, כיצד הקפה משפיע על מערכת העיכול שלו, ולפעול בהתאם לכך.

 

כיצד קפה משחרר עצירות?

אצל האנשים שקפה דוחף אותם ליציאות, מערכת העיכול לא נותרת אדישה לקפאין שחודר אליה. הקפאין מעורר את המערכת לפעולה (בדיוק כמו שהוא מעורר אותנו מהישנוניות שלנו), וגורם לשרירי המעיים לנוע ולקדם את התכולה לכיוון היציאה מהגוף. מה שמתורגם מהר מאוד לצורך לרוץ לשירותים ולהיפרד מהלכלוך שבתוכנו לשלום.

אם הרעיון של שימוש בקפה כפתרון לעצירות מצא חן בעינכם, שימו לב לא להיסחף. שתייה מרובה מידי של קפה עשויה לגרום לכם להתקף שלשולים חריף, שעוד יעורר בכם געגועים לעצירות😉

 

כיצד קפה גורם לעצירות?

עצירות בעקבות צריכת קפה או משקאות אחרים המכילים קפאין, יכולה להתפתח בעיקר בגלל 3 סיבות:

  • התייבשות

החומר הפעיל של הקפה – קפאין, עשוי לגרום אצל חלק מהאנשים להתייבשות, מה שגורם ליובש של הצואה וקושי שלה לצאת מהמעיים.

  • ייצור עודף של חומצות קיבה

קפאין עשוי לגרום להפרשה מוגזמת של חומצות קיבה. אלה האחרונות עשויות לגרור שיבושים במערכת העיכול שעשויים בתורם ליצור עצירות.

  • החלב שבקפה

יש אנשים שאצלם חלב עשוי לגרום לעצירות, או להחמיר אותה. אם ידוע לכם על רגישות שכזו, ייתכן שכדאי לכם לנסות שתיית קפה ללא חלב. זה יכול לפתור לכם את הבעיה.

 

אז אם אתם סובלים מעצירות, ואתם גם צרכני קפה אובססיביים, כדאי לכם להתחיל לצמצם את השימוש בקפה כמה שיותר.

 

האם כדאי לטפל באמצעות קפה בעצירות כרונית?

אם לקפה יש השפעה ממריצה על מערכת העיכול שלכם, ואתם סובלים מעצירות כרונית, לא כדאי לכם לראות בקפה, הפתרון האולטימטיבי לעצירות שלכם.

עצירות כרונית, מאותתת לנו שמשהו בגוף או בהרגלי החיים שלנו לא תקין. עדיף לנו להקשיב למסר שלה, ולהתחקות אחר הגורם האמיתי לעצירות, ולא לטייח אותה עם כמה כוסות קפה.

 

לסיכום:

  • קפה ושאר משקאות המכילים קפאין עשויים לגרום לעצירות, או לשחרר אותה. זה משתנה מאדם לאדם.
  • צריכה מאוזנת של קפה לא תגרום לעצירות או לשלשול, אלא אם יש רגישות מיוחדת לקפאין.

שאלות נוספות

אצל רוב האנשים לא. אך זה ייתכן בקרב אנשים הרגישים לקפאין.
למי שקפה ממריץ ליציאות, זה עשוי לקרות תוך מספר דקות עד חצי שעה מזמן שתיית הקפה.
אייל לווינסון
אייל לווינסון

את המשיכה להבנת דרכי הפעולה של מערכת העיכול חשתי כבר בילדות. ריתקה אותי במיוחד בעיית העצירות, בה העמקתי עד מאוד. חקרתי אותה לעומק ולרוחב, על כל גורמיה, תסמינה, סיבוכיה וטיפוליה. ואת המידע הזה שרכשתי אני יותר משמח לחלוק איתכם.
כהיום אני זוכה לייעץ להמון אנשים שמתמודדים עם עצירויות קשות, ולכוון אותם לטיפול המתאים ביותר למצבם – אני מאושר שאני מצליח לתרגם את הידע העצום שיש לי על עצירות, לעזרה לזולת והקלה בסבל של אנשים.

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים