עצירות בהריון – איך מונעים, וכיצד משחררים אותה?

גם אתכם העצירות מאמללת? – התייעצו איתנו לגבי הטיפול היעיל ביותר עבורכם אינדיבידואלית – צרו קשר כעת.

אין תקופה יותר אמביוולנטית לאישה מאשר תקופת ההיריון. מצד אחד אושר רב והתרגשות גוברת לקראת רגע הלידה. ומצד שני אין ספור תופעות לוואי, חולשה עייפות וכאבים שמאפיינים תקופה מורכבת זו. אחת התופעות המאוד מעיקות ונפוצות בתקופת ההיריון היא עצירות. חלק מהנשים ההרות מתלוננות על עצירות כבר בתחילת ההיריון, ואילו אחרות דווקא בהמשך התהליך. כך או כך, הדבר האחרון שאנחנו צריכות בתקופה שעמוסה ממילא מבחינה גופנית ונפשית, זה עצירות. את העצירות בהריון ניתן לרוב למגר, אנחנו רק צריכות להיות מודעות לגורמים לה, לעשות התאמות מסוימות, לרוב די מינוריות, והעצירות פשוט תשתחרר. על כל מה שחשוב לדעת על עצירות בהריון נדון במאמר זה.
עצירות בהיריון

תוכן עניינים

מה זה עצירות בהריון או עצירות בתחילת הריון?

עצירות היא תופעה נפוצה מאוד, למעשה כל בן אדם חמישי בעולם מתמודד איתה. אך נשים סובלות ממנה הרבה יותר מגברים, וזאת בין היתר בגלל ההריונות המעודדות את בוא העצירות. לפי נתונים סטטיסטיים שנצברו בעולם, בערך 40% מהנשים בהריון מתמודדות עם עצירות ברמה כזו או אחרת.

עצירות היא מצב בו משהו בקצב היציאות שלנו משתבש, ונוצר קושי להתפנות. לעיתים העצירות מונעת לחלוטין את יציאת הצואה, בעוד לפעמים יש כן יציאות, אך הן קשות וכואבות. כך או כך העצירות עשויה לגרום לאי נוחות גדולה בבטן, לכאבים, לנפיחות ולתחושה כללית ממש לא נעימה.

העצירות כמה שהיא לא נעימה, היא לא מחלה. היא למעשה רק סימפטום של מצב אחר. ולכן אם נדע לשים את האצבע על אותו גורם פנימי הגורם לעצירות, נצליח לטפל בו ולשחרר את פקק היציאות לחלוטין.

חשוב לדעת שלא כל אי נעימות, או קושי מקומי ביציאות מוגדר כעצירות. עצירות היא כאשר יש לפחות 2 מהסימפטומים הבאים:

  • פחות מ3 יציאות בשבוע
  • יציאות כואבות, וצורך בהפעלת לחץ (גם אם יש יציאות בכל יום)
  • תחושה שהיציאות הן חלקיות בלבד
  • נפיחות בבטן
  • גזים

עצירות בהריון בדרך כלל לא מסוכנת, אבל אם היא כרונית היא כן עשויה לגרום לבעיות מסוימות בגוף, או לחילופין להיות תסמין (דגל אדום) של בעיה רצינית יותר בגוף. ולכן במקרה של עצירות כרונית בהריון יש לפנות לאבחון רפואי.

 

מתי מתחילה עצירות בהריון?

עצירות בהריון עשויה להופיע לאורך כל שלבי ההיריון. החל מתחילת ההיריון, ועד לתקופה של אחרי הלידה. יש נשים שמקבלות עצירות בסוף ההיריון ויש כאלה שכבר בשליש הראשון של ההיריון – זה משתנה מאשה לאישה.

 

למה יש עצירות בתחילת הריון / עצירות בהריון שליש ראשון ?

בעוד את העצירות שבאה בשלבים המתקדמים של ההיריון קל יותר להבין, וזאת בשל הגדילה הטבעית של העובר בתוך הבטן שלוחץ על המעיים. עצירות בתחילת הריון קשה יותר להבין.

אבל דווקא יש לזה הסבר טוב. במהלך ההיריון ובמיוחד בתחילתו משחרר הגוף הורמון בשם פרוגסטרון. העלייה בכמות הורמון הפרוגסטרון נחשבת כמפחיתה את התנועה הטבעית של מזון דרך המעיים מכיוון שהיא מרפה את רקמת השריר במעיים, והקצב האיטי הזה של תנועתיות המעיים גורם לצואה להפוך להיות קשה, וכאשר זה קורה הדרך לסבול מעצירות קצרה במיוחד.

ולא, הורמון הפרוגסטרון לא בא סתם ככה להציק להנאתו לנשים הריוניות, דווקא יש לו מטרה מאוד טובה. מכיוון שקצב פעולה איטי של המעיים, מאפשר לגוף להפיק ולספוג טוב יותר את הערכים התזונתיים המצויים במזון. וזה מאוד חשוב לצמיחה התקינה והבריאה של העובר. אבל הצד הפחות נעים של האטת קצב תנועתיות המעיים, היא כאמור עצירות בתחילת הריון. (נו, וכי מה אמא לא נעשה בשביל הקטנצ'יק המתהווה?).

 

למה יש עצירות בהריון? – גורמים עיקריים

הסיבה לעצירות בהריון עשויה להיות שונה בתכלית מאישה לחברתה. אצל חלקן זה עניין הורמונלי כפי שהרחבנו לעיל. ואצל חלקן זה יהיה אחד מהגורמים הבאים:

 

גדילת העובר:

ככל שתקופת ההיריון מתקדמת, העובר הולך ומתפתח, הולך וגדל. אך לעיתים המקום שהוא תופס בפנים הבטן בא על חשבון איברים אחרים כמו למשל המעי, כך שהעובר דוחק ולוחץ על המעי. כאשר זה קורה הצואה מתקשה לנוע בחופשיות במעיים, ובינתיים היא מתקשה, ולכן בסופו של יום זה עשוי להתפתח לכדי עצירות.

תזונה:

אחד המאפיינים המאוד מובהקים של תקופת ההיריון, זה תנודות מאוד חדות בתאבון, ובחשק מוגבר או אי חשק לאכול מאכלים מסוימים. מה שאומר שייתכן שבתקופה זו נימנע מאכילת מספיק מזון עם סיבים, ההכרחיים לפעולה תקינה של מערכת העיכול. ומנגד ייתכן שנאכל מאכלים לא בריאים התורמים להיווצרות עצירות כגון אוכל מעובד, כמות גבוהה של חלב פרה ומוצריו, ומזון מעובד.

צריכת נוזלים לא מספקת:

העדר התיאבון בהריון עשוי לגרום לנו גם לשתות פחות. וכמות לא מספקת של נוזלים בגוף תמיד יכולה לפגוע בתפקוד התקין של מערכת העיכול, ובמיוחד בתקופת ההיריון המועדת גם ככה לתופעה זו.

העדר פעילות גופנית מספקת:

באופן טבעי ומובן, נשים הריוניות פעילות פחות גופנית. מהסיבה הפשוטה שהגוף לא מאפשר להן לנוע בחופשיות ובקלילות, שלא לדבר על המקרים בהם הרופא פוקד על צמצום פעילות הגוף על למינימום לטובת שלום האם והעובר. הבעיה היא שכאשר הגוף לא פעיל מספיק השרירים באזור המעיים והאגן נחלשים, ופוגעים בתפקוד מערכת העיכול וגורמים לעצירות. כמו כן כאשר הגוף לא פעיל מספיק גם הדם לא מוזרם מספיק לאזור המעיים, וגם זה עשוי לגרום לעצירות בהריון.

פעילות גופנית בהריון היא דבר מעולה לא רק למניעת עצירות, אלא למניעת שלל בעיות כגון כאבי גב וכו'. אבל חשוב לוודא שהפעילות הגופנית היא לא מופרעת ומוגזמת, אלא מותאמת לאישה ההרה באופן שיבטיח את שולמה ושלום העובר.

צריכת תוספי ברזל:

חלק גדול מהנשים ההרות נדרשות לצרוך תוספי ברזל במהלך ההיריון. זה קריטי גם לאם וגם לעובר. אבל חשוב לדעת שרוב תוספי הברזל עשויים להוביל לעצירות קשה. ולכן חשוב לשים לב לסוג תוסף הברזל שצורכים. יש היום בשוק תוספי ברזל מצוינים, שנותנים לאשה ההרה את מנת הברזל הדרושה לה, תוך צמצום הסיכוי להתפתחות עצירות.

תרופות מסוימות:

חלק מהתרופות עלולות לגרום לעצירות בכלל ובהריון בפרט. תרופות אלו כוללות, משככי כאבים ונוגדי חומצה מסוימים, אנטיביוטיקה ועוד. אז במידה ואתן לוקחות תרופות בתקופה זו, ייתכן והן הגורמות לעצירות, ומומלץ להתייעץ עם הרופא לגבי תרופות מקבילות חלופיות, שאינן גורמות עצירות.

 

האם מרככי צואה ומשלשלים מומלצים במקרים של עצירות בהריון?

כלל לא בטוח שמומלץ לצרוך משלשלים למיניהם בתקופת ההיריון. יש הרבה רופאים הגורסים שזה לא בטוח וזה יכול להוביל לתופעות לוואי לא נעימות. ולכן רצוי לאמץ בתקופה רגישה זו דווקא דרכי טיפול טבעיות, בריאות ובטוחות יותר.

אך ניתן לצרוך תרופה לעצירות בהריון בכפוף להתייעצות עם הרופא.

 

עצירות קשה בהריון – מתי יש צורך לפנות לרופא?

כאשר מופיעה עצירות בהריון אין לרוב צורך לפנות לרופא מיד בתחילתה. אך במידה והעצירות נמשכת מעל ל14 יום ייתכן ומדובר בעצירות כרונית שעלולה לגרום לבעיות רציניות יותר בגוף, ולכן חשוב לפנות לרופא לצורך קבלת טיפול מתאים.

 

מדוע העצירות נמשכת לפעמים גם לאחר הלידה?

הרבה נשים מופתעות לגלות לאחר הלידה, שהעצירות לא הלכה לשום מקום והיא עדיין עושה בהן שמות. אך למעשה זה די טבעי ומובן. השינויים ההורמונליים והפיזיים שעברו על הגוף במהלך ההיריון, ממשיכים להשפיע על הגוף לתקופת מה, ולעתים אף לתקופה לא מבוטלת. לוקח זמן לגוף להתאושש לגמרי ולחזור לעצמו.

לכן מומלץ להקפיד על פעילות גופנית, במטרה לחזק שוב את השרירים הרפויים מההיריון. מומלץ גם ליידע את הרופא ולהתייעץ איתו לגבי העצירות שלא מרפה לאחר הלידה.

 

טיפול בעצירות בהריון – עצירות בהריון מה עושים?

קיימות הרבה מאוד דרכים להקל או למנוע את העצירות בהריון. במידה ואתן יודעות לשים את האצבע על הגורם לעצירות שלכן הטיפול בעצירות יהיה מהיר ויעיל יותר, לדוגמא:

  • אם אתן יודעות שאתן לא צורכות מספיק מזון עם סיבים ואתן סובלות מתזונה לקויה, או לחילופין אתן צורכות מזון לא בריא המעודד עצירות. תשתדלו להכניס לתפריט שלכם מזון רווי בסיבים, ולהיפטר ממזון רווי בסידן ובסוכרים.
  • אם אתן נוטלות תרופות או תוספי ברזל שתופעות הלוואי שלהן זה עצירות. תתייעצו עם הרופא לגבי החלפת התרופות או התוספים.
  • אם אתן לא פעילות גופנית מספיק, תתחילו לזוז קצת.
  • אם אתן לא שותות מספקי נוזלים תתחילו לשתות יותר. (מומלץ לצרוך לפחות 2 ליטר מים ביום, ובמיוחד בימים חמים)

אלו ההתאמות הבסיסיות שאישה הריונית הסובלת מעצירות נדרשת לעשות. מעבר לכך חשוב מאוד לא להתאפק ולמנוע יציאות, זה עלול להחליש את השרירים באזור המעיים, המוחלשים בתקופת ההיריון ממילא, ולגרום בהמשך לעצירות. וכמו כן תשתדלו לאכול ארוחות קטנות יותר אך תכופות יותר. ארוחות כבדות וגדולת מעמיסות על מערכת העיכול ומגבירות את הסיכוי לעצירות בתקופת ההיריון.

ניתן להיעזר בעוד אמצעים טבעיים כגון צריכת פרוביוטיקה. החיידקים הטובים שהפרוביוטיקה מכניסה למערכת העיכול, יסייעו לה לחזור לפעילות תקינה. אך חשוב לשים לב שהפריביוטיקה שאתן לוקחות מתאימה לתקופת ההיריון.

 

אז אם לא מומלץ לקחת משלשים, אילו שיטות טיפול כן מומלצות?

קיימות שיטות טיפול מצוינות לעצירות בהריון, שחוסכות ומייתרות צריכת תרופות ותכשירים למיניהם.

ואלו שיטות הטיפול המומלצות במקרה של עצירות קשה בהריון:

  • אוסטאופתיה
  • נטורופתיה
  • דיקור סיני
  • שיאצו
  • רפלקסולוגיה

מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי הטיפול המומלץ לכן באופן אישי.

 

לסיכום:

  • כאילו לא די להן לנשים ההרות עם ההתמודדויות הרבות בתקופת ההיריון, כ 40 % מהן מתמודדות גם עם עצירות קשה במהלך ההיריון.
  • אצל חלק מהנשים ההרות העצירות תופיע כבר בתחילת ההיריון, ואילו אצל אחרות בשלבים המתקדמים יותר.
  • הגורמים לעצירות בהריון מגוונים והם כוללים: שינויים הורמונליים, לחץ של העובר על המעי, תזונה לא בריאה ונטולת סיבים, שתייה לא מספקת, העדר פעילות גופנית, צריכת תרופות מסוימות או תוספי ברזל מסוימים.
  • לנשים הרות לא מומלץ לצרוך מרככי צואה ומשלשלים למיניהם, אלא עדיף להן לטפל בעצירות בשיטות טבעיות.
  • במידה והעצירות נמשכת מעל 14 יום יש לפנות לאבחון אצל הרופא.
  • לעיתים העצירות נמשכת גם בתקופה שלאחר הלידה, וזאת בגלל השינויים שעברו על הגוף בהריון, שעדיין נותנים את אותותיהם.
  • כדי לטפל או למנוע את העצירות בהריון יש להגביר פעילות גופנית, לשתות יותר, לאכול יותר סיבים, ולצרוך רק תרופות שלא גורמות עצירות. כמו כן ניתן להיעזר באמצעות שיטות הטיפול הבאות: אוסטאופתיה, נטורופתיה, דיקור סיני, שיאצו, ורפלקסולוגיה.

שאלות נוספות

מי שיש לה, או בהיסטוריה המשפחתית שלה התמודדות רבה עם עצירות. עלולה בהחלט לפתח עצירות קשה יותר בהריון.
בעיקרון לא מומלץ לצרוך תכשירים אלו. אך בעת הצורך הרופא כן יאשר שימוש בהם.
אייל לווינסון
אייל לווינסון

את המשיכה להבנת דרכי הפעולה של מערכת העיכול חשתי כבר בילדות. ריתקה אותי במיוחד בעיית העצירות, בה העמקתי עד מאוד. חקרתי אותה לעומק ולרוחב, על כל גורמיה, תסמינה, סיבוכיה וטיפוליה. ואת המידע הזה שרכשתי אני יותר משמח לחלוק איתכם.
כהיום אני זוכה לייעץ להמון אנשים שמתמודדים עם עצירויות קשות, ולכוון אותם לטיפול המתאים ביותר למצבם – אני מאושר שאני מצליח לתרגם את הידע העצום שיש לי על עצירות, לעזרה לזולת והקלה בסבל של אנשים.

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים