עצירות אצל תינוקות יונקים / ילדים – כיצד נקל על הסבל שלהם?

גם אתכם העצירות מאמללת? – התייעצו איתנו לגבי הטיפול היעיל ביותר עבורכם אינדיבידואלית – צרו קשר כעת.

את הלילות האלה שהתינוק או התינוקות סובלים מעצירות אף הורה לא ישכח. מהלילות האלה שום דבר טוב לא יוצא, התינוק/ת סובל נורא וההורים לא יודעים מה לעשות עם התינוק הנאנק מכאבים, ועל לישון בלילה הזה אפשר רק לחלום. העצירות אצל תינוק היא לא חריגה, והרבה מאוד תינוקות מתמודדים איתה. לא תמיד אנחנו מצליחים לאפיין את הקושי אצל הילד ולעלות על כך שמדובר בעצירות, אנחנו רק רואים שהוא סובל ומתפתל ולא יודעים להגדיר בוודאות את הסיבה לכך. ולכן חשוב שכל הורה לתינוק יידע לזהות עצירות אצל התינוק שלו, על מנת שיידע לעזור לו בעת הצורך. על כך בשורות הבאות?
עצירות אצל תינוקות / ילדים

תוכן עניינים

מה זה בכלל עצירות אצל תינוקות (פעוטות) או ילדים?

עצירות היא לא מחלה או בעיה בריאותית, אלא סימפטום לבעיה אחרת הגורמת לכך. עצירות היא למעשה מצב בו התינוק מתקשה להפריש צואה בצורה תקינה.

ואלה תסמיני העצירות שמאפיינים עצירות אצל ילדים:

  • פחות מ3 יציאות בשבוע
  • צואה גושית, קשה ויבשה
  • בטן נפוחה
  • יציאות קשות המלוות בכאבים ובבכי
  • יציאת צואה עם דם

לא כל כאב בטן או התפלות של הילדים או פעוטות מסמנים מצב של עצירות. רק כאשר התסמינים המופיעים לעיל מתקיימים לפחות בחלקם סביר להניח שהילד מתמודד עם עצירות.

לעצירות אין גיל! היא עשויה להופיע אצל התינוקות הקטנים ביותר (מצב המכונה עצירות תינוקות), בדיוק כמו שהיא עלולה להופיע אצל ילדים מעט גדולים יותר. עצירות אצל תינוק או ילד קטן זה משבשת את סדר יומו, ומקשה עליו לתפקד, וכנגזרת מכך גם סדר יומם של ההורים ושאר בני המשפחה משתבש.

מצב של עצירות מתמשכת אצל התינוקות או אצל ילדים עשוי לגרור בעיות מסוימות כגון התייבשות ותת תזונה ועוד שורת סיבוכים. לכן חשוב מאוד לטפל בעצירות של הילדים הקטנים בהקדם.

 

מה היא כמות היציאות הסטנדרטית אצל תינוקות / ילדים?

לשאלה זו אין תשובה חד משמעית. כל תינוק מייצר יציאות בתדיריות שונות. בעוד יש תינוקות שיש להם יציאה לאחר כל ארוחה, יש כאלה שמשחררים צואה רק פעם בכמה ימים. שני המצבים נחשבים לתקינים בדרך כלל.

לגיל התינוק יש גם השפעה על כמות היציאות. בדרך כלל בחודשים הראשונים לחייו של התינוק הוא יוצר יותר יציאות, וככל שהוא יגדל הכמות תלך ותצטמצם בהדרגה.

כל תינוק והרגלי היציאות שלו. ולכן כל קביעה על כך שילד סובל מעצירות, חייבת להביא בחשבון את הרגלי היציאות של הילד. כלומר ילד שרגיל לעשות צרכים 3 פעמים ביום, ובאופן פתאומי הוא משחרר רק פעם ביומיים ייתכן והוא סובל מעצירות. וזאת למרות שיש ילדים אחרים שמשחררים מלכתחילה יציאות פעם אחת בכל 3 ימים, ואצלם זה נחשב למצב תקין. ובקיצור עצירות אצל ילדים זה עניין יחסי.

באופן לא מפתיע ילדים יונקים נהנים ממערכת עיכול בריאה ותקינה יותר ומשחררים יותר יציאות, ביחס לילדים הניזונים מתחליפי חלב למיניהם. וזאת הודות לתכונות המיוחדות שחלב האם התברך בהן.

 

למה תינוקות / ילדים סובלים מעצירות?

מערכת העיכול של התינוק היא בוסרית, והיא לא חזקה מספיק בשביל להתמודד עם כל המזון הנשלח אליה. וזאת הסיבה המרכזית לכך שתינוקות קטנים סובלים כל כך מעצירות.

החולשה הזאת של מערכת העיכול של התינוק הופכת אותה למאוד פגיעה ורגישה. ולכן כל מזון שהוא לא חלב אם מגביר את הסיכוי לעצירות אצל התינוק.

אך די מורכב להניח את האצבע על הגורם המדויק לעצירות אצל הילד הקטן, מכיוון שיש מספר גורמים אפשריים לכך.

 

הגורמים העיקריים לעצירות אצל תינוקות:

 

  • שינויי תזונה של התינוק

תמיד אנחנו מגיעים לשלב הזה, בו אנחנו מתחילים לחשוף את הילד למאכלים חדשים שהם לא חלב אם. בדרך כלל המזון הראשון שאנחנו מתחילים לתת לילד זה תחליפי חלב למיניהם. כל תינוק מגיב אחרת למזון זה, לחלקם לא תהיה בעיה לעכל את המזון, ואילו אצל חלקם זה עשוי לגרום לצואה להפוך לקשה ויבשה יותר, ואף עבה יותר. ואז נוצר קושי אצלם לשחרר את הצואה החוצה.

כמו כן עלולה להתפתח עצירות כאשר מתחילים לתת לתינוק מעט אוכל מוצק, מערכת העיכול הרגיש שלו לא תמיד מסוגלת להכיל את השינוי הזה ולכן נוצרת לה עצירות.

 

  • תזונה לא נכונה של האם – עצירות אצל תינוקות יונקים

במקרה של עצירות אצל תינוקות יונקים ייתכן שהתזונה אותה צורכת האם היא הגורמת לעצירות. האם צורכת לעיתים רכיבי מזון מסוימים שאינם ניתנים לעיכול בקלות על ידי התינוק, כגון חיטה, מוצרי חלב, סויה ובוטנים. פריטי מזון אלו עשויים להפוך בסופו של דבר לצואה קשה אצל התינוק, והיא תתקשה לעבור דרך המעיים שלו החוצה מהגוף.

 

  • תוספי ברזל ותרופות

לחלק מהתרופות יש תופעות לוואי בדמות עצירות, תרופות אלו עשויות לכלול משככי כאבים מסוימים, אנטיביוטיקה, נוגדי חומצה מסוימים ועוד. כמו כן לתוספי ברזל שניתנים להרבה מאוד תינוקות יש פוטנציאל יצירת עצירות. וחשוב להיות מודעים לכך.

 

  • מחסור של נוזלים

ילד שלא שותה מספיק נוזלים, או שהוא חווה התייבשות עשוי לפתח עצירות.

 

במקרים מעטים יותר העצירות נקשרת למחלה או בעיה גופנית פנימית יותר. ילדים בגיל מתקדם יותר עשויים לסבול מעצירות כאשר הם נמנעים מפעילות גופנית מספקת, וניזונים מתזונה לא בריאה ודלה בסיבים.

 

עצירות אצל ילדים / תינוקות – תופעה גופנית או בעיה פסיכולוגית?

בהרבה מהמקרים הילדים והתינוקות גורמים לעצמם את העצירות על ידי השפעה מנטלית שלהם על הגוף שלהם.

 

עצירות לתינוק קורית בעיקר במקרים הבאים:

 

  • גמילה

ילדים העוברים תהליך גמילה מהטיטול שלהם, עוברים לעיתים טלטלה נפשית שאנחנו לא תמיד מודעים לה. לפעמים הם מפחדים לשבת על האסלה, לפעמים פשוט לא בא להם להיגמל, ולפעמים זה האי נעימות שנגרמת להם כאשר 'בורח' להם. כל אלה עשויים לגרום לילדים הקטנים להימנע מיציאות ולהתאפק בכל הכוח. ההתאפקות הזאת גורמת לצואה שנשארת בינתיים במעיים להתייבש ולהתקשות, ואז הבעיה שהתחילה כמנטלית מתקבלת כבר כבעיה אמיתית ופיזית. עצירות מגמילה זו נפוצה במיוחד אצל ילדים ילדים בני שלוש או בני 2 פחות או יותר, מכיוון שזה גיל הגמילה.

 

  • הימנעות מחוויית כאב

תינוקות וילדים קטנים החווים עצירות, עוברים סבל וכאב רב בעת היציאות. לכן קורה לפעמים שהם מקבלים החלטה בראש, שהם מהיציאות הכואבות האלו נמנעים! ואז בעיית העצירות רק מחריפה.

לכן הערנות של ההורים לתחושות של הילדים בתקופת הגמילה או לאחר חוויית יציאה קשה, היא קריטית למניעת עצירות אצלם.

 

איך לשחרר את העצירות אצל תינוקות / ילדים שלנו – טיפול בעצירות אצל ילדים?

הטיפול של עצירות לתינוק חייב להיות אינדיבידואלי. תוך התייחסות לשינויים אחרונים אצלו כגון שינויים בתזונה שלו, נטילת תרופות מסוימות וכו'

שתייה מרובה של נוזלים – חשוב לוודא תמיד שהילד שותה מספיק מים.

שימת לב לשינויי תזונה – במידה ולאחרונה עשיתם שינויים מסוימים בתזונת התינוק, תחזרו אחורה לתזונה הקודמת שלו. ותתחילו לבדוק לאט מהו הגורם לעצירות. חשוב מאוד אף פעם לא לעשות שינויים דרסטיים בתזונת התינוק. אלא לעשות אותם בהדרגה תוך שימת לב לתופעות לוואי שמתפתחות.

התאמת תרופות טובות יותר – במידה והתינוק צורך תרופה או תוסף תזונה הגורם לעצירות. תתייעצו עם הרופא על תרופה או תוסף אחר בעל אפקט השפעה דומה שלא יגרום לו לעצירות.

אל תתנו לילד להתאפק  – התאפקות מיציאות היא אחד הגורמים העיקריים להתפתחות עצירות. לכן אל תתנו לילדים להתאפק, גם הוא רק רוצה לסיים לבנות את המשחק. תסבירו לו בשפה שלו את ההשלכות הלא נעימות של ההתאפקות.

עיסוי הבטן וכפות הרגליים (עיסוי לתינוק עצירות) – תעסו את הבטן של התינוק בעדינות בתנועות מעגליות, כמו כן מומלץ לעסות את מרכז כפות הרגליים. עיסויים אלו עשויים להקל באופן די מהיר לשחרור העצירות.

תנועות שחרור עם הרגליים – תקפלו בזהירות וברגישות את ברכי הרגליים של התינוק, ותרימו אותן לכיוון החזה שלו. תנועה זו עשויה לשפר את פעילות המעיים, ולשחרר את העצירות.

משלשים ומרככי צואה – ניתן להשיג היום בכל בית מרקחת תכשירים משלשלים או מרככי צואה, שיעזרו לשחרר את העצירות. מומלץ להתייעץ עם הרופא במקרה של שימוש ממושך עם תכשירים אלו.

 

מה עושים אם כל אלו לא עוזרים לשחרר עצירות אצל ילדים / תינוקות?

במידה וניסיתם הכול וכלום לא משחרר את העצירות של הילד, פנו לרופא לאבחון מקיף ומקצועי, לצורך קבלת טיפול מתאים יותר.

 

לסיכום:

  • תינוקות וילדים קטנים רבים סובלים מעצירות קשה, וכדי להקל עליהם צריך קודם להכיר את התופעה לעומק.
  • התסמינים של עצירות אצל תינוקות הם: פחות מ3 יציאות בשבוע, צואה גושית, קשה ויבשה, בטן נפוחה, יציאות קשות המלוות בכאבים ובבכי, יציאת צואה עם דם.
  • כמות היציאות הסטנדרטית אצל תינוקות משתנה מתינוק לתינוק. אצל חלקם זה מספר פעמים ביום, בעוד אצל אחרים זה פעם בכמה ימים.
  • הגורמים של עצירות אצל תינוקות כוללים: שינויי תזונה אצל התינוק, תזונה לא נכונה של האם המניקה (במקרה של עצירות אצל תינוקות יונקים), מחסור של נוזלים בגוף, תרופות ותוספים מסוימים ועוד.
  • כמו כן  לפעמים נובעת העצירות אצל הילדים בעקבות התאפקות יזומה שלהם.
  • ניתן לשחרר את העצירות של הילדים באמצעות: הקפדה על שתייה מרובה, שינויי תזונה מדורגים תוך שימת לב לתופעות לוואי, שימוש בתרופות שלא גורמות לעצירות, עיסוי הבטן וכפות הרגליים, תנועות קיפול של הרגליים, מרככי צואה ומשלשלים.
  • במידה ואלה לא עוזרים יש לפנות לאבחון אצל הרופא.

שאלות נוספות

לרוב מדובר בתזונה לא נכונה או סיבות הגיוניות אחרות, ולא מדובר בבעיה משמעותית. אם כי, באחוזים קטנים יותר כן ייתכנו בעיות משמעותיות יותר.
בעקרון לעצירות אין גיל. היא עשויה להופיע אצל כל ילד. אך תינוקות עד לגיל שנה עשויים לסבול מזה יותר.
אייל לווינסון
אייל לווינסון

את המשיכה להבנת דרכי הפעולה של מערכת העיכול חשתי כבר בילדות. ריתקה אותי במיוחד בעיית העצירות, בה העמקתי עד מאוד. חקרתי אותה לעומק ולרוחב, על כל גורמיה, תסמינה, סיבוכיה וטיפוליה. ואת המידע הזה שרכשתי אני יותר משמח לחלוק איתכם.
כהיום אני זוכה לייעץ להמון אנשים שמתמודדים עם עצירויות קשות, ולכוון אותם לטיפול המתאים ביותר למצבם – אני מאושר שאני מצליח לתרגם את הידע העצום שיש לי על עצירות, לעזרה לזולת והקלה בסבל של אנשים.

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים