הדרכים בהן דיכאון גורם לעצירות – מידע חשוב לגוף ולנפש

גם אתכם העצירות מאמללת? – התייעצו איתנו לגבי הטיפול היעיל ביותר עבורכם אינדיבידואלית – צרו קשר כעת.

מטבע הדברים המלחמה מול העצירות מתנהלת בעיקר באמצעות תרופות סבתא טבעיות, משלשלים, מרככי צואה ושינויי תזונה. אך לא תמיד אנשים מודעים לעובדה שעצירות עשויה לנבוע ממצב נפשי דיכאוני, ואז בנוסף לטיפולים שפורטו לעיל בעצירות שמיועדים לטיפול בעצירות עצמה, מומלץ לשלב גם טיפול נפשי מועיל בדיכאון, שיפתור את בעיית העצירות מהשורש וימנע הישנות של מקרי עצירות נוספים בהמשך. בשורות הבאות נכיר את הדיכאון מהזווית הפחות מוכרת שלו – מחולל עצירות, ונלמד על דרכי ההתמודדות המומלצות במצבים אלו.
עצירות ודיכאון

תוכן עניינים

כמה מילים על תופעת העצירות

עצירות היא תופעה נפוצה מאוד, שמשמעותה שיבושים בדרגות חומרה שונות בסדר התקין של יציאות צואה מהגוף. התסמינים של עצירות כוללים: צואה קשה וגושית, צורך בהפעלת לחץ בעת היציאות וכאבים ביציאות.

עצירות יכולה להיות זמנית וחולפת, וכזאת היא אכן ברוב המקרים, אך היא עשויה להיות גם כרונית ואקוטית.

עצירות עשויה לנבוע משלל גורמים וסיבות, החל מתזונה לקויה, שתייה לא מספקת, העדר פעילות גופנית , עבור לעישון, אלכוהול, צריכת תרופות ותוספי תזונה מסוימים, וכלה בבעיות גוף חמורות כגון חסימת מעיים ועוד.

בדרך כלל ניתן לפתור את העצירות באמצעות שינויים ייעודיים בהרגלי התזונה ובעזרת תרופות סבתא טבעיות כגון: שמן זית, מיץ שזיפים או שזיפים מיובשים, זרעי פשתן ועוד. במקרים בהם העצירות היא אקוטית ולא מגיבה לשינויי תזונה אלה, ניתן לעשות שימוש בתכשירים משלשלים ומרככי צואה כגון: גליצרין, בנפייבר, אבילק, נורמלקס ועוד.

אם בעצירות זמנית חשוב לטפל בהקדם, הרי שבעצירות כרונית החשיבות היא גדולה הרבה יותר. עצירות מתמשכת ולא מטופלת עשויה להיות בעייתית ומסוכנת לגוף, לכן אין להזניח אותה אלא לגשת לטיפול ומעקב רפואי.

 

הקשר בין עצירות לדיכאון

הרבה קולמוסים כבר נשברו על הקשר בין הנפש לגוף. היום כבר ברור לכל שלבעיות הנפשיות שלנו יש גם השפעות פיזיות, שאחת מהן היא ההשפעה של דיכאון על התפתחות עצירות.

לא בהכרח כל מי שמצוי במצב דיכאוני יחווה עצירות, אבל לא מעט אנשים המתמודדים עם דיכאון, במיוחד כזה המתמשך לאורך זמן, מדווחים גם על עצירות קשה. גם אם תחילה הם מייחסים את הופעת שתי התופעות במקביל למקריות חסרת משמעות, עם הזמן הולך ומתברר להם שיש גם יש קשר הדוק בין השתיים, בראותם שלכל אפיזודת דיכאון אותם הם חווים, מלווה גם עצירות מעיקה.

 

כיצד דיכאון ועצירות קשורים זה לזה?

 

יש שלוש דרכים שבהן דיכאון עלול להיות קשור או לגרום לעצירות:

 

  • סרוטונין

סרוטונין הוא מוליך עצבי הקיים בכל אחד מאיתנו, הוא אחראי על שלל תחומים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים של האדם.

בעניין שרלוונטי לנושא שלנו, הסרוטונין אמון גם על כל הקשור למצב רוח שלנו, כאשר הוא מיוצר בכמות נמוכה מהנדרש אנחנו עשויים לצאת האיזון הנפשי שלנו ולצנוח לדכדוך ודיכאון עמוק.

הכמות העיקרית של הסרוטונין בגוף מיוצרת בדפנות המעיים, שם הסרוטונין נקשר לקולטנים ספציפיים המשפרים את התנועתיות של המעי, מה שמאפשר יציאות תקינות ומונע עצירות הנובעת בין היתר מחוסר תנועתיות במעיים. לכן כאשר אין מספיק סרוטונין במעיים הדרך לעצירות היא קצרה.

בשורה התחתונה – אותו מוליך עצבי 'סרוטונין' כאשר הוא לא מיוצר בכמויות הרצויות עלול לגרום בו זמנית גם לדיכאון וגם לעצירות.

 

  • תרופות לדיכאון

בדומה להרבה תרופות שמתאפיינות בתופעת לוואי בדמות עצירות, גם חלק מהתרופות לדיכאון, עשויות לגרום לתופעת לוואי זו.

 

  • תזונה לקויה, שתייה לא מספקת והעדר פעילות גופנית

כאשר בן אדם סובל מדיכאון, הוא סובל מטבע הדברים גם מחוסר תאבון ומוטיבציה ירודה. מה שגורם לאכילה לא מספקת של סיבים תזונתיים, אי שתיית נוזלים בכמויות הדרושות והימנעות מפעילות גופנית – כל אלה חשובים מאוד לפעילותו התקינה של המעי, ובהיעדרם העצירות מתפתחת מהר מאוד.

 

כיצד מתמודדים עם דיכאון המשולב עם עצירות?

שינויים נחוצים באורח החיים

קודם כל יש להרבות באכילת מזונות הרוויים בסיבים תזונתיים, לשתות כמויות מספקות של נוזלים, ולהתעקש על פעילות גופנית מתמדת. נכון שקשה לעשות את הדברים האלה כאשר נמצאים בדיכאון, אבל חשוב לעשות כל מאמץ ולעמוד בהם.

התאמת תרופות

תרופות מסוימות נגד דיכאון פועלות לשיפור רמות הסרוטונין בגוף, תרופות אלו עשויות לפתור גם את בעיית העצירות.

כמו כן במידה ונוטלים תרופות נוגדות דיכאון, יש לבדוק האם הן עשויות לגרום לעצירות כתופעת לוואי. אם מתברר שכן, יש להיוועץ עם הרופא לגבי תרופה אחרת, בעלת השפעה דומה על דיכאון, שלא גורמת לעצירות.

ריבוי טבעי של  סרוטונין בגוף

מאכלי חלבון כגון: ביצים, סויה, קטניות, חלב ומוצריו – מכילים חומר חשוב (טריפטופן) שגורם להיווצרות סרוטונין בגוף.

פעילות גופנית גם היא מעלה את רמות הסרוטונין בגוף, וכן היחשפות לשמש תורמת לשיפור הסרוטונין בגוף.

 

לסיכום:

  • אנשים עם דיכאון סובלים לעיתים קרובות גם מעצירות קשה.
  • דיכאון ועצירות באים ביחד במקרים הבאים: כאשר רמות המוליך העצבי 'סרוטונין' בגוף הן נמוכות, כאשר הדיכאון גורם לתזונה לקויה ולחוסר בפעילות גופנית, או כאשר נוטלים תרופות נוגדות דיכאון שגורמות לעצירות.

שאלות נוספות

חלק מהתכשירים התרופתיים לדיכאון פועלים לשיפור רמות הסרוטונין בגוף, מה שעשוי גם לשחרר את העצירות.
ייתכן והעצירות נובעת מסיבה אחרת, מומלץ לפנות לייעוץ רפואי.
אייל לווינסון
אייל לווינסון

את המשיכה להבנת דרכי הפעולה של מערכת העיכול חשתי כבר בילדות. ריתקה אותי במיוחד בעיית העצירות, בה העמקתי עד מאוד. חקרתי אותה לעומק ולרוחב, על כל גורמיה, תסמינה, סיבוכיה וטיפוליה. ואת המידע הזה שרכשתי אני יותר משמח לחלוק איתכם.
כהיום אני זוכה לייעץ להמון אנשים שמתמודדים עם עצירויות קשות, ולכוון אותם לטיפול המתאים ביותר למצבם – אני מאושר שאני מצליח לתרגם את הידע העצום שיש לי על עצירות, לעזרה לזולת והקלה בסבל של אנשים.

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים