הכול על עצירות אחרי לידה? – די כבר התמדדנו מספיק!

גם אתכם העצירות מאמללת? – התייעצו איתנו לגבי הטיפול היעיל ביותר עבורכם אינדיבידואלית – צרו קשר כעת.

כל הדרך אל הלידה אנחנו עוברות תהליך מורכב וקשה. עם מה אנחנו לא מתמודדות ב 9 החודשים האלה? כאבי גב, צרבת, עצירות, חוסרים בוויטמינים, שינויים הורמונליים חדים ועוד. הצפייה הטבעית שלנו היא שיום אחרי שהעובר יוצא אל אוויר העולם, הגוף שלנו יתאושש ויחזור לתפקד בדיוק כמו לפני תהליך ההיריון. אבל אז חלק מאיתנו מתאכזבות לגלות שהן סובלות מעצירות קשה ומציקה. אז מה היא אותה עצירות שמגיעה לאחר הלידה, וכיצד מתמודדים איתה? על כך תקראו בשורות הבאות.
עצירות אחרי לידה

תוכן עניינים

עצירות אחרי לידה – מה זה, ולמה היא מתרחשת?

בתקופה שלאחר הלידה (כ 6 שבועות מזמן הלידה) גוף האישה נמצא בהתאוששות מהליך ההיריון והלידה. בתקופה זו עשויה האישה להתמודד עם מגוון תופעות מציקות. אחת הבולטות והנפוצות שבהן זו עצירות.

חשוב לדעת שאין מדובר בתופעה חריגה, אלא תקינה והגיונית לחלוטין, והיא עשויה לנבוע משלל סיבות:

 

  1. חסימה פסיכולוגית

אחת הסיבות הנפוצות להתפתחות עצירות אחרי לידה, זה פחד. אזור פי הטבעת נקרע מעט ונתפר במהלך תהליך הלידה, וזה עשוי ליצור חשש אצל נשים לאחר לידה להפעיל לחץ באזור לצורך הוצאת הצואה. מה שגורם להן להתאפק ולהימנע מיציאות (לפעמים במודע ולפעמים בתת המודע), וזה מוביל בהמשך לעצירות קשה.

 

  1. תזונה לקויה

הלחץ והמתח הנפשי שמלווים את התקופה שקודמת ללידה, עשויים לגרום לאישה להימנע מאכילה של דברים בריאים המסייעים למערכת העיכול, ושתיית מים. כמו כן עשויות חלק מהנשים לאכול מרוב לחץ כל מיני מזונות לא בריאים (אכילה רגשית) בכמויות גבוהות. וכידוע, גם אי אכילה של מזונות בריאים ובקיצור תזונה לקויה  (מאכלים רוויים בסיבים תזונתיים) והעדר שתייה מספקת, וגם אכילה של מאכלים לא בריאים, עשויים לשבש את מערכת העיכול ולגרום לעצירות.

 

  1. עצירות אחרי ניתוח קיסרי

ניתוח קיסרי הוא ניתוח לכל דבר, ולמרות הסוף השמח והחגיגי שלו עם הופעת התינוק החמוד. לעיתים תהליך פולשני כזה בעומק הבטן עלול להשבית או לשבש את תפקוד המעיים ולגרום לעצירות כתוצאה מניתוח.

 

  1. השפעות הורמונליות

הורמונים מסוימים המשוחררים בגוף האישה בזמן ההיריון כמו הורמון הפרוגסטרון למשל, גורמים להרפיה של השרירים בדופן המעי, מה שמקשה על הפעילות השוטפת של המעיים. אמנם הורמונים אלה משתחררים בגוף בזמן ההיריון, אבל ההשפעות שלהם עשויות להימשך גם בימים הראשונים שלאחר הלידה.

 

  1. צריכת תוספי ברזל

במהלך ההיריון ואף לאחר הלידה, נשים רבות נדרשות ליטול תוספי ברזל. חלק מתוספי הברזל עשויות לגרום לעצירות.

 

  1. חולשה של שרירי האגן

תהליך ההיריון והלידה עלולים להחליש את שרירי רצפת האגן או למתוח אותם, מה שעשוי להקשות על התפקוד הרקטום ופי הטבעת ולגרום לעצירות.

 

  1. טחורים

במהלך ההיריון העצירות היא מאוד שכיחה, והמאמץ שהנשים מפעילות לאורך התקופה להוצאת הצואה, כמו גם הלחיצות במהלך הלידה עצמה עשויים לגרום לטחורים שמורגשים גם לאחר הלידה. נשים עם טחורים עשויות להתאפק מיציאות בגלל הכאב שזה מייצר, וזה מעודד את העצירות (עוד הקשר בין טחורים לעצירות לחצו כאן).

 

  1. העדר פעילות גופנית מספקת

מטבע הדברים נמנעות נשים בהריון מפעילות גופנית. הדבר נכון אף יותר לגבי נשים שהרופא ממליץ להן להימנע ממאמץ פיזי משמעותי בתקופת ההיריון. העדר פעילות גופנית זו מחלישה את שרירי מערכת העיכול, והיא עשויה לגרום לעצירות.

 

אז כפי שהבנתן סיבות לעצירות אחרי הלידה אינן חסרות. אבל הצד המעודד בסיפור הזה, זו העובדה שלרוב העצירות היא זמנית והיא תחלוף תוך מספר ימים או שבועות.

 

כיצד מתמודדים עם עצירות לאחר לידה?

בדרך כלל אפשר להתגבר על העצירות לאחר לידה באמצעות שינויים באורח החיים, ללא צורך בטיפול תרופתי.

והנה מספר צעדים שמרניים להתמודדות עם עצירות:

  • יש להקפיד על תזונה נכונה ומאוזנת. להרבות באכילת מזונות רוויים בסיבים תזונתיים, ולהמעיט באכילת מזון מעובד ולא בריא (עוד על מה לאכול או מה לא לאכול לעצירות תקראו במאמרים אלה).
  • לשתות המון מים (כ 2 ליטר ביום) ולהימנע ממשקאות המכילים קפאין.
  • לצרוך מזונות שלהם תכונות המעודדות שלשול כגון: שזיפים יבשים ומיץ שזיפים, שמן זית, זרעי פשתן ועוד.
  • להקפיד על פעילות גופנית מתמדת, לצרוך חיזוק השרירים במערכת העיכול והזרמת הדם לאזור שמשפרת את הביצועים של מערכת העיכול.
  • תבדקו עם הרופא שלכן האם תוסף הברזל שלכן הוא האחראי לשלשול, במידה וייתכן שכן, תחליפו אותו עם תוסף אחר שלא גורם לעצירות.
  • תרימו את הרגליים שלכן על שרפרף בעת היציאות.

במידה והדרכים השמרניות לא עושות העבודה, יש להתייעץ עם הרופא לגבי צריכת משלשלים או מרככי צואה כגון נרות גליצרין אחרי לידה, לצורך שחרור העצירות.

במקרה של עצירות מתמשכת או תופעות לוואי חריגות לצד העצירות יש לפנות לבדיקת רופא בהקדם.

 

לסיכום:

  • עצירות קשה אחרי לידה זהו מצב מאוד מתסכל, אבל גם מאוד שכיח.
  • עצירות לאחר לידה עשויה להיווצר משלל סיבות, אבל היא לא תימשך לרוב מעבר למספר ימים או שבועות.
  • כמו כן ניתן להקל עליה באמצעות שינויים נדרשים באורח החיים.

שאלות נוספות

הפחד מהכאב של היציאות לאחר לידה, אכן עשוי לגרום לעצירות. אבל יש עוד גורמים רבים שעשויים לגרום לעצירות.
עצירות לאחר לידה זה מצב די שגרתי ולרוב לא מעידה על מצב מסוכן.
אייל לווינסון
אייל לווינסון

את המשיכה להבנת דרכי הפעולה של מערכת העיכול חשתי כבר בילדות. ריתקה אותי במיוחד בעיית העצירות, בה העמקתי עד מאוד. חקרתי אותה לעומק ולרוחב, על כל גורמיה, תסמינה, סיבוכיה וטיפוליה. ואת המידע הזה שרכשתי אני יותר משמח לחלוק איתכם.
כהיום אני זוכה לייעץ להמון אנשים שמתמודדים עם עצירויות קשות, ולכוון אותם לטיפול המתאים ביותר למצבם – אני מאושר שאני מצליח לתרגם את הידע העצום שיש לי על עצירות, לעזרה לזולת והקלה בסבל של אנשים.

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים