הכול על הקשר בין הליקובקטר פילורי לעצירות.

גם אתכם העצירות מאמללת? – התייעצו איתנו לגבי הטיפול היעיל ביותר עבורכם אינדיבידואלית – צרו קשר כעת.

הקשר הזה בין חיידק הליקובקטר פילורי לעצירות חוזר על עצמו פעם אחר פעם. הרבה מידי אנשים ש'נהנים' מנוכחותו של חיידק הילקובקטר בקיבה שלהם, מתלוננים גם על תופעת עצירות מטרידה. האם הליקובקטר הוא הגורם לעצירות? האם העצירות היא זו שמעודדת את התפתחות החיידק? האם העצירות בכלל קשורה לטיפול האנטיביוטי בהליקובקטר? האמת היא שכל התשובות נכונות. העצירות היא אותה עצירות. רק הסיבות להתפתחותה ברקע קיומו של חיידק הליקובקטר, משתנות מאדם לאדם. עוד על הקשר בין עצירות לחיידק הליקובקטר, תקראו במאמר זה.
עצירות והליקובקטר

תוכן עניינים

מעט רקע על חיידק הליקובקטר פילורי ועל תופעת העצירות הנלוות עליו.

הליקובקטר פילורי הוא חיידק מאוד נפוץ, הרבה יותר ממה שנדמה לנו. החיידק מצוי גם ברגע זה בו אתם קוראים את שורות אלו, בקיבתם של לא פחות מ50% מהסובבים אותכם, ובסבירות לא מבוטלת גם בקיבה שלכם.

החיידק הקטן מסתנן בשקט לקיבה שלנו, ומשתכן ברירית הקיבה. הוא טיפוס די מופנם ושקט, ולכן לא מרגישים בו ברוב המקרים. לצד החיידק ניתן לחיות שנים רבות בשלום ובשלווה, והוא לא יורגש כלל. כל עוד החיידק ישנוני מצבנו טוב. הבעיה מתחילה כאשר החיידק מתחיל לשגשג בקיבה. אז הוא עשוי לגרום לשורת בעיות וסיבוכים במערכת העיכול כגון, כיבים בקיבה, דלקת בקיבה, ואפילו לסרטן הקיבה.

בשל הסיכון הגדול שהליקובקטר טומן בחובו, יש לפעול להכחדתו ברגע שמתעוררים תסמינים המעידים על האקטיביות שלו. הטיפול הקונבנציונלי בחיידק הוא טיפול אנטיביוטי הכולל 2/3 סוגי אנטיביוטיקה.

אחד התסמינים המלווים את חיידק הליקובקטר פילורי, זו עצירות. עצירות זה מצב בו לא מצליחים לייצר יציאות סדירות, או שהיציאות דורשות הפעלת לחץ, והן מלוות בכאב. עצירות מוגדרת כאשר יש פחות מ3 יציאות במהלך השבוע. עצירות היא לא מצב מסוכן בדרך כלל, על אף שזה מאוד מעיק ולא נעים. אך העצירות כן עשויה להיות מסוכנת כאשר היא מתמשכת וכרונית. ולכן חשוב מאוד להיות ערים לתסמין זה, במידה והוא מתלווה לחיידק, ולטפל בו בהתאם.

 

על הקשר בין הליקובקטר לעצירות.

 

המומחים טוענים שהקשר בין הליקובקטר פילורי לעצירות הוא דו כיווני. כלומר הליקובקטר יכול לגרום לעצירות, ועצירות עשויה לגרום לחיידק לשגשג בקיבה:

 

  • עצירות כרונית שגורמת לשגשוג הליקובקטר

עצירות קלה וזמנית לא תעיר לרוב את החיידק מתנומתו. הבעיה היא בעצירות כרונית ואקוטית. עצירות שכזו פוגעת קשות במערכת העיכול.

במערכת העיכול יש המון חיידקים זעירים. חלקם טובים וחלקם פחות. כל עוד מערכת העיכול פועלת כנדרש, האיזונים המתבקשים בין החיידקים הטובים לרעים נשמרים, ואנחנו נהנים ממערכת טובה ומתפקדת.

כאשר הצואה מתעכבת זמן רב במערכת העיכול, היא פולטת רעלים ומשבשת לחלוטין את פלורת המעיים (הצמחייה הטבעית של חיידקי מערכת העיכול) במצב זה החיידקים הלא טובים עשויים להשיג ייתרון מספרי על אלה הטובים, ובמצב שכזה קל מאוד לחיידק הליקובקטר להתחיל ולצמוח. ולכן לא פלא שאנשים עם עצירות כרונית 'זוכים' לחיידק הליקובקטר פעיל ומסוכן.

 

  • חיידק הליקובקטר שגורם לעצירות

כאשר הליקובקטר פעיל בקיבה, הוא גורם שם לשורת שינויים לא סימפטיים. שינויים אלו פוגעים בתפקוד מערכת העיכול, וכתוצאה מזה, עשוי להיווצר למערכת קושי לטפל בתכולת הקיבה, וכמובן שזה גורם לעצירות.

אחת הדרכים שבה הליקובקטר פילורי גורם לעצירות היא על ידי הגברת ייצור החומצה בקיבה. ייצור החומצה המוגבר משנה את רמת ה-pH של הקיבה מה שמקשה על עיכול תקין של המזון. אך קיימות עוד דרכים בה החיידק מצליח לגרום לעצירות.

 

  • הטיפול האנטיביוטי להליקובקטר שגורם לעצירות

כאמור, הטיפול הקונבנציונלי בהליקובקטר פילורי, הוא טיפול אנטיביוטי מאוד אגרסיבי. אחת מתופעות הלוואי המאוד נפוצות של אנטיביוטיקה, זוהי עצירות. ולכן לא פלא שהרבה מאוד אנשים מפתחים עצירות בעקבות הטיפול האנטיביוטי בהליקובקטר. הבשורה הטובה במקרה זה, היא העובדה שהעצירות תחלוף כעבור זמן מה.

 

כיצד מנתקים את הקשר בין הליקובקטר לעצירות?

כדי לעשות 'הפרד ומשול' ולנתק את הקשר בין הליקובקטר לעצירות. יש להבין מהו הגורם לעצירות שלכם.

 

עצירות שגורמת להליקובקטר:

במקרה זה, חשוב להיות ערים לכל מצב של עצירות שחורג מהנורמה. כלומר לא עצירות כתוצאה מהמצות לאחר חג הפסח, אלא עצירות כרונית לא מוסברת. ככל שנטפל מהר יותר בעצירות נמנע מהחיידק לפרוח.

הליקובקטר שגורם לעצירות:

במקרה זה לא יהיה מנוס מטיפול מהיר ואפקטיבי שיכחיד את החיידק, ויעלים את תסמיניו. במקרה זה מומלץ גם לצרוך פרוביוטיקה.

עצירות כתוצאה מהטיפול האנטיביוטי בהליקובקטר:

מי שיודע שיש לו רגישות לעצירות בעקבות צריכת אנטיביוטיקה, מומלץ לו לשקול טיפול אלטרנטיבי וטבעי לחיידק.

 

לסיכום:

  • אחת התופעות היותר מעיקות המתלוות לחיידק הליקובקטר פילורי, היא עצירות.
  • העצירות יכולה לעודד את צמיחת החיידק, החיידק יכול לגרום לעצירות, וגם לטיפול האנטיביוטי החזק בהליקובקטר יש חלק משמעותי בחלק ממקרי העצירות המופיעים לצד הליקובקטר פילורי.

שאלות נוספות

עצירות לרוב לא מסוכנת, אלא אם היא הופכת להיות כרונית. אז היא בהחלט דורשת טיפול יסודי.
הדרך הכי טובה לוודא העם יש לכם את החיידק, היא באמצעות בדיקה לגילוי הליקובקטר פילורי.
אייל לווינסון
אייל לווינסון

את המשיכה להבנת דרכי הפעולה של מערכת העיכול חשתי כבר בילדות. ריתקה אותי במיוחד בעיית העצירות, בה העמקתי עד מאוד. חקרתי אותה לעומק ולרוחב, על כל גורמיה, תסמינה, סיבוכיה וטיפוליה. ואת המידע הזה שרכשתי אני יותר משמח לחלוק איתכם.
כהיום אני זוכה לייעץ להמון אנשים שמתמודדים עם עצירויות קשות, ולכוון אותם לטיפול המתאים ביותר למצבם – אני מאושר שאני מצליח לתרגם את הידע העצום שיש לי על עצירות, לעזרה לזולת והקלה בסבל של אנשים.

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים