כל התסמינים העיקריים של עצירות – עצירות , או סתם כאב בטן?

גם אתכם העצירות מאמללת? – התייעצו איתנו לגבי הטיפול היעיל ביותר עבורכם אינדיבידואלית – צרו קשר כעת.

תופעת העצירות גורמת לבלבול בקרב הרבה מאוד אנשים. אנשים נוטים לכנות כל אי נוחות בבטן, או קושי נקודתי ביציאת צואה כבעיית עצירות. וזה לא בהכרח נכון. ישנם תסמינים מאוד ברורים לפיהם נקבע האם סובלים מעצירות או לא. את הסימפטומים האלה חשוב להכיר, מכיוון שבאמצעותם אפשר לאפיין את הבעיה, ובהתאם לכך לפעול ולטפל. ועצירות זו תופעה שחשוב מאוד לטפל בה, כי לולא כך היא עלולה להחמיר ולהתפתח לכדי עצירות כרונית ומסוכנת. אז בואו להכיר את כל התסמינים המאפיינים את העצירות.
תסמינים לעצירות

תוכן עניינים

מה היא ההגדרה הבסיסית של עצירות?

עצירות היא מצב בו חל שינוי בקצב היציאות, או שהיציאות מלוות בצורך להפעיל מאמץ רב או בכאב. מה נחשב לשינוי בקצב היציאות?

אז זהו, שזה עניין אינדיבידואלי לחלוטין. יכול להיות בן אדם שמתפנה  פעמיים ביום, בעוד חבר שלו מתפנה פעם ביומיים, ובשתי המקרים המצב ייחשב לתקין לחלוטין, כל עוד זה סדר היציאות שלהם באורח קבע. לכן בן אדם שרגיל לצאת פעמיים ביום ולפתע הוא מתחיל להתפנות רק פעם ביומיים ייתכן שהוא סובל מעצירות, בעוד שאצל החבר שלו אותו הרגל יציאות בדיוק ייחשב לתקין לגמרי.

לכן אין דרך להגדיר אם בן אדם סובל מעצירות מבלי להתחשב בהרגלי היציאות האישיים שלו. אבל למרות זאת ישנו סף יציאות מינימלי שכאשר הוא נחצה לכיוון מטה, עולם הרפואה יגדיר את זה כעצירות. והסף הזה נקבע על פחות מ3 יציאות בשבוע.

חשוב לציין שעצירות היא לא מצב חריג או מסוכן ברוב המקרים והיא שכיחה בקרב כ20% מהאוכלוסייה. אך עצירות כרונית היא כבר בעייתית יותר ועלולה להיות מסוכנת ככל שהיא לא מטופלת.

 

מה הם התסמינים שמגדירים את העצירות?

לא כל מי שחווה עצירות יחווה את מלוא רשימת התסמינים שיופיעו כאן, אך בדרך כלל חווים לפחות 2 מהתסמינים הבאים:

  • יציאות המצריכות הפעלת לחץ חזק
  • צואה יבשה, קשה וגושית
  • התרוקנות חלקית בלבד (בתום היציאה עדיין קיימת תחושת מלאות מסוימת)
  • תחושה שמשהו בפנים חוסם ומונע מהצואה לנוע
  • פחות משלוש יציאות בשבוע

אלה הסימפטומים שלפיהם מוגדרת העצירות. אבל לרוב יופיעו לצידם תסמינים נלווים לא נעימים כגון:

  • אי נוחות בבטן
  • העדר תאבון
  • נפיחות בבטן
  • התכווצויות מעיים
  • בחילות
  • כאבים בבטן

 

אז מה עושים כשמופיעים התסמינים האלה?

כאמור לא מומלץ להזניח את הטיפול בעצירות. ככל שהעצירות תוזנח היא עלולה ללכת ולהחמיר, ובמקרים מסוימים להפוך להיות כרונית.

אז במידה ואתם מזהים אצלכם את הסימפטומים המופיעים לעיל. חשוב מאוד לצרוך מזון משופע בסיבים תזונתיים, כמו כך יש להרבות בשתיית מים (כ 2 ליטר ביום). כמו כן חשוב מאוד להרבות בפעילות גופנית. (על תזונה המותאמת לעצירות תראו מאמר מורחב נפרד באתר זה.)

תמיד רצוי לטפל בעצירות בצורה טבעית מאשר עם משלשלים ומרככי צואה. משום שבתכשירים הלא טבעיים יש סכנת התמכרות כאשר נעשה בהם שימוש נרחב, וגם עשויים להיות להם במקרים מסוימים תופעות לוואי.

בכל מקרה בו העצירות נמשכת מעל לשלושה שבועות, או שהסימפטומים חריגים בעצומתם. יש לפנות לבדיקה רפואית.

 

מה הם התסמינים המגדירים עצירות כרונית?

אם בעצירות רגילה יש לנו זמן להשתעשע עם תרופות טבעיות בקצב שלנו. הרי שבמקרה של עצירות כרונית מומלץ לראות רופא בהקדם ולטפל בה כמה שיותר מהר.

עצירות כרונית עלולה להוליד בעיות משמעותיות בגוף, חלקן משמעותיות מאוד. כמו כן עלולה עצירות כרונית לעיתים להוות עדות לקיומה של בעיה בסיסית מסוכנת בגוף, שהעצירות הכרונית היא רק סימפטום שלה.

אז כיצד מגדירים עצירות כרונית?

בעולם הרפואה מגדירים עצירות ככרונית. כאשר היא מצויה שלושה חודשים ברצף, וכאשר תסמיני העצירות המפורטים לעיל מופיעים לאורך כרבע מהזמן הזה.

 

אילו תסמינים מחייבים בדיקת רופא?

בשונה מתסמיני העצירות הקלסיים, קיימים תסמינים שמעלים חשד מיידי לקיומו של בעיה רפואית פנימית. ולכן במידה ואתם סובלים מתסמיני העצירות הבאים גשו לבדיקה בהקדם:

  • צואה עם דם
  • עצירות המתחלפת לעיתים בשלשול
  • כאבים בפי הטבעת
  • ירידה במשקל ללא סיבה נראית לעין
  • צואה מאוד צרה (כמו עובי של קש שתיה לדוגמא)
  • כאבי בטן חזקים במיוחד

כמו כן יש לפנות בהקדם לרופא כאשר הטיפולים הטבעיים כמו שינויים נדרשים בתזונה, שתייה מרובה ופעילות גופנית מוגברת. לא מקלים על העצירות, וכל שכן כאשר העצירות מתגברת תוך כדי הטיפול.

 

לסיכום:

  • לא כל כאב בטן או קושי נקודתי ביציאת צואה נחשבים לעצירות. עצירות מוגדרת לרוב כאשר יש פחות מ3 יציאות בשבוע, הצואה קשה ויבשה, היציאות כואבות או שנדרשת הפעלת לחץ בעת היציאות.
  • במידה ותסמיני העצירות נמשכים מעל ל3 שבועות, או שהם עוצמתיים מאוד יש לפנות לבדיקת רופא בהקדם.

שאלות נוספות

מטבע הדברים עצירות כרונית היא קשה יותר. אך קיימים מקרים בהם העצירות הכרונית היא על 'אש נמוכה' יחסית אבל היא עדיין מחייבת התייחסות רצינית.
לרוב תסמיני העצירות הם אוניברסליים לכלל הגילאים.
אייל לווינסון
אייל לווינסון

את המשיכה להבנת דרכי הפעולה של מערכת העיכול חשתי כבר בילדות. ריתקה אותי במיוחד בעיית העצירות, בה העמקתי עד מאוד. חקרתי אותה לעומק ולרוחב, על כל גורמיה, תסמינה, סיבוכיה וטיפוליה. ואת המידע הזה שרכשתי אני יותר משמח לחלוק איתכם.
כהיום אני זוכה לייעץ להמון אנשים שמתמודדים עם עצירויות קשות, ולכוון אותם לטיפול המתאים ביותר למצבם – אני מאושר שאני מצליח לתרגם את הידע העצום שיש לי על עצירות, לעזרה לזולת והקלה בסבל של אנשים.

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים