פיסורה לאחר עצירות קשה – מהי, וכיצד מתפטרים ממנה?

גם אתכם העצירות מאמללת? – התייעצו איתנו לגבי הטיפול היעיל ביותר עבורכם אינדיבידואלית – צרו קשר כעת.

פיסורה היא אחת המילים שכאשר הן נשמעות בהקשר של עצירות, לא נותר אלא לרחם על מי שסובל ממנה. פיסורה היא למעשה בקע / סדק / כיב ברירית פי הטבעת. היא עשויה לגרום לסבל איום ונורא במיוחד בזמן יציאה. כאשר מישהו מתמודד עם פיסורה, האצבע המאשימה מופנית בדרך כלל לעצירות ולא בכדי. עצירות קשה אכן עשויה לגרום לפיסורה על כל המשתמע מכך. החיים לצד הפיסורה הם בלתי אפשריים – אז כיצד מתמודדים איתה כאשר היא נובעת מעצירות? על כך בשורות הבאות.
פיסורה ועצירות

תוכן עניינים

כיצד גורמת עצירות לפיסורה?

זהו, זה סופי! בדקתי את זה לעומק, ומצאתי ששום דבר טוב לא יוצא מעצירות! עצירות משבשת את החיים ופוגמת באיכות החיים, אבל זה עוד כלום ביחס לבעיות שהיא עלולה לגרום בפי הטבעת כגון טחורים ופיסורה.

בניגוד למה שהרבה אנשים חושבים אין כל קשר בין טחורים לפיסורה, מדובר בשתי בעיות שונות. הסיבה לבלבול בין השניים היא כדלהלן: שניהם מתפתחים בפי הטבעת, שניהם גורמים לאותם תסמינים פחות או יותר, ושניהם עשויים להיגרם מעצירות.

בעוד טחורים זו התנפחות של כלי דם קטנים באזור פי הטבעת, פיסורה היא קרע בפי הטבעת. אך לא מן הנמנע שמי שמתמודד עם עצירות קשה יסבול משתי הבעיות בו זמנית.

פיסורה עלולה להיגרם משורת גורמים כגון: הריון ולידה, שלשול, קוליטיס, קרוהן ואפילו סרטן פי הטבעת. אך הסיבה העיקרית להיווצרות פיסורה, היא ללא ספק עצירות.

עצירות היא למעשה, צואה קשה, יבשה וגושית המצטברת במעי הגס ומתקשה לצאת מהגוף בעקבות המרקם הבעייתי שלה. אנשים הסובלים מעצירות מנהלים מאבק גופני של ממש בשירותים, במטרה להוציא את הצואה המעיקה המגוף. המאבק הזה כולל הפעלת לחץ בלתי סביר על הבטן ואזור פי הטבעת. מי שעשויה להיכנע ללחץ הזה היא רירית פי הטבעת שלא מסוגלת להתמודד עם הצואה הקשה השוחקת אותה ב'אלימות' וקורעת אותה עד לכדי מצב של פיסורה.

 

מה הם התסמינים שמסגירים את קיומה של הפיסורה?

מי שסובל מפיסורה יבין מהר מאוד שמשהו לא תקין עובר על פי הטבעת שלו, התסמינים העיקריים שמופיעים הם כדלהלן:

  1. דימום בעת יציאה

את הדם ניתן למצוא על נייר הניגוב, על האסלה או על הצואה עצמה (לא בתוך הצואה, אלא על גביה) דם המעורבב בצואה לא קשור לפיסורה, ומצריך פניה לרופא לבירור סיבת הדימום.

  1. הפרשה בעת יציאה

הפרשה בעלת גוון הדומה לצבע צהוב, גם עשויה להיות סימן לפיסורה.

  1. כאב אקוטי בזמן היציאה

צריבה, שריפה או עקצוץ חד מאוד יחד עם היציאות

  1. אי נחות סביב פי הטבעת

גירודים וגירויים מציקים בסביבת פי הטבעת

  1. קרע בעור

לעיתים התסמין הוא הכי פשוט – קרע הנראה או מורגש בעור שמסביב פי הטבעת.

התסמינים עשויים להופיע ברצף או לסירוגין, זה משתנה ממקרה למקרה.

 

הפרדוקס המקומם של עצירות ופיסורה.

העצירות והפיסורה הופכים לעיתים לשתי בעיות מעיקות שמזינות ומתדלקות זו את זו באופן הבא:

העצירות גורמת לפיסורה – הפיסורה גורמת להתכווצויות בשרירי פי הטבעת – ההתכווצויות מקשות על הוצאת צואה ומחמירות את העצירות – העצירות שזה עתה הוחמרה מחמירה את הפיסורה או מייצרת פיסורה חדשה, וחוזר חלילה.

 

פיסורה כתוצאה מעצירות – מתי לפנות לרופא?

פיסורה איננה מצב בריאותי מסוכן. אך במידה ויש צואה כהה מאוד או דם שמעורבב בצואה, אין להתבלבל ולחשוב שמדובר בפיסורה. אלה עלולים להיות סימנים למחלות אחרות חמורות, לכן חשוב לפנות לבדיקה רפואית בהקדם. כמו כן מומלץ לפנות לרופא בכל מקרה שמופיע דם טרי ביציאות.

 

כיצד מתמודדים עם פיסורה שבאה כתוצאה מעצירות?

בחלק ניכר של המקרים, ניתן לטפל בפיסורה בבית באמצעות טיפול שמרני הכולל:

  • תזונה מונעת עצירות

כדי להקל על הכאב ביציאות, ולמנוע את המשך החמרת הפיסורה חשוב קודם כל לשים קץ לעצירות. את זה ניתן לעשות באמצעות צריכה של המון מים, ותזונה רוויה בסיבים תזונתיים, כמו גם שמן זית, שזיפים מיובשים, זרעי פשתן ועוד.

  • אמבטיות חמימות

אמבטיה חמימה 2/3 פעמים ביום לאורך כעשרים דקות כל פעם, תפחית את הכאבים ותעצור את הדימומים.

  • משחות מתאימות

יש מגוון משחות למריחה מקומית במקרה של פיסורה. המשחות משככים את הכאבים ומרפים את שרירי פי הטבעת.

בעת הצורך ניתן להזריק בוטוליניום טוקסין, החומר הזה משחרר את הלחץ מהשרירים ומאפשר לפיסורה להחלים מהר יותר.

 

מה עושים כאשר האמצעים השמרניים לא מצליחים להרגיע את הפיסורה?

במידה וכל הטיפולים השמרניים לא צולחים, ייתכן והרופא ימליץ על ביצוע ניתוח. קיימים כמה סוגי ניתוח, הרופא יכוון אל הניתוח המומלץ בהתאם למקרה שלכם.

 

לסיכום:

  • פיסורה היא אחת הבעיות הלא נחמדות שעשויה להיגרם מעצירות. אמנם לא מדובר בבעיה מסוכנת, אך היא פוגעת בצורה משמעותית באיכות החיים.
  • מומלץ לנסות לטפל בפיסורה בדרכים שמרניות, אך בחלק קטן מהמקרים יש צורך בניתוח.

שאלות נוספות

פיסורה מופיעה בכל גיל במידה שווה.
אצל תינוקות (במיוחד בשנה הראשונה) הפיסורה מאוד נפוצה. מומלץ לפנות לרופא עם הופעת דם ביציאות.
אייל לווינסון
אייל לווינסון

את המשיכה להבנת דרכי הפעולה של מערכת העיכול חשתי כבר בילדות. ריתקה אותי במיוחד בעיית העצירות, בה העמקתי עד מאוד. חקרתי אותה לעומק ולרוחב, על כל גורמיה, תסמינה, סיבוכיה וטיפוליה. ואת המידע הזה שרכשתי אני יותר משמח לחלוק איתכם.
כהיום אני זוכה לייעץ להמון אנשים שמתמודדים עם עצירויות קשות, ולכוון אותם לטיפול המתאים ביותר למצבם – אני מאושר שאני מצליח לתרגם את הידע העצום שיש לי על עצירות, לעזרה לזולת והקלה בסבל של אנשים.

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים