עצירות חסימתית – כל מה שנחוץ לדעת.

גם אתכם העצירות מאמללת? – התייעצו איתנו לגבי הטיפול היעיל ביותר עבורכם אינדיבידואלית – צרו קשר כעת.

אנשים רואים בעצירות תופעה אחת ויחידה, והם לא תמיד מודעים לשלל הסיבות הכול כך שונות זו מזו שגורמות לעצירות. בעוד רוב תופעות העצירות נובעות מבעיות תפקודיות נקודתיות של המעיים, שהטיפול בהן הוא טבעי ופשוט. בחלק קטן יותר של מהמקרים מדובר בעצירות שנגרמת מסיבה פנימית חמורה יותר כגון סוכרת, או מחלה בסיסית אחרת בגוף. אחד מהגורמים החמורים לעצירות עשוי להיות חסימת מעיים. במקרה זה יש משהו שחוסם את המעבר התקין של הצואה במעיים וכתוצאה מכך מתפתחת עצירות חסימתית. הטיפול בעצירות חסימתית חייב להיות מהיר ככל האפשר במטרה למנוע סבל מיותר וסיבוכים נוספים מאוד מסוכנים. על כל מה שחשוב לדעת על עצירות חסימתית תקראו במאמר זה.
עצירות חסימתית

תוכן עניינים

מהי עצירות חסימתית – ובמה היא שונה מעצירות רגילה?

המון אנשים סובלים מעצירות, המספרים מדברים על כ 20% מכלל האוכלוסייה. אבל רוב מקרי העצירות אינם חמורים והם נובעים מהרגלי אכילה לא טובים, משתייה לא מספקת, מצריכת תרופות מסוימות, מהריון או מהעדר פעילות גופנית. בכל המקרים האלו העצירות היא עניין של זמן. וברגע שנעשה את ההתאמות הנדרשות בתזונה, בשתייה ובפעילות הגופנית העצירות אמורה להיעלם.

ולעומת זאת בעצירות חסימתית המצב הוא שונה. במקרה זה המעי פועל בצורה טובה ועדיין הצואה לא מצליחה להתפנות מהגוף. אז אם הכול בסדר בפעילות המעיים, למה יש בעיה ביציאת הצואה?  מכיוון שעשוי להיות גורם בסיסי בגוף כגון בעיה אנטומית או מכנית, בעיה תפקודית של רצפת האגן, גידולים ועוד. שפשוט חוסמים את מעבר הצואה במעי בצורה תקינה. במקרים אלו הטיפול חייב להיות יסודי ורציני יותר. עצירות חסימתית מהווה הבעיה היסודית של כ40 % מאלה שסובלים מעצירות כרונית. לפעמים החסימה היא חלקית ולפעמים היא מלאה, כך או כך החסימה משבשת את מעבר הצואה, הנוזלים והגזים בצורה המתבקשת, וכתוצאה מכך נוצר סבל רב.

במידה והעצירות החסימתית לא תטופל כהוגן, הצואה רק תלך ותצטבר והעצירות על כל תסמינה, כאביה, בעיותיה וסיכוניה רק תלך ותגבר.

 

מה הם התסמינים העיקריים של עצירות חסימתית?

קיימים מגוון תסמינים אפשריים לעצירות חסימתית. ומי שסובל מעצירות כזו יחווה לפחות חלק מהסימפטומים הבאים:

  • יציאות כואבות
  • כאבי בטן או התכווצויות
  • בחילות
  • הקאות
  • נפיחות
  • שלשולים וגזים המופיעים לצד העצירות
  • צואה או שלשול עם דם
  • העדר תאבון
  • ירידה לא מוסברת במשקל
  • חום גוף גבוה
  • עצירות חמורה והעדר יכולת לשחרר גזים
  • פעימות לב מואצות

במידה וחווים חלק מהתסמינים האלה לאורך זמן הם מהווים דגל אדום, וחשוב מאוד לפנות לרופא בהקדם כדי לגלות את שורש הבעיה בזמן ולמנוע מצבים מסוכנים וסיבוכים מיותרים.

 

מה הם הגורמים העיקריים לחסימת מעיים הגורמת לעצירות חסימתית?

 

  • גוף זר במעי הדק

אחת הסיבות השכיחות לחסימת מעיים היא גוף זר הנתקע במעי הדק. גוף זר יכול להיות כל דבר, החל מחתיכת מזון ועד לחתיכת פלסטיק שבלענו שנקבעה במערכת העיכול . גופים זרים נמצאים לרוב אצל ילדים עקב נטייתם להכניס חפצים קטנים לפה או לבלוע אותם בשלמותם.

 

  • אבני מרה

אבני מרה הן חתיכות קשות, עגולות וקעורות של כולסטרול ומרה שנוצרות בכיס המרה.

אבני מרה עלולות לגרום לחסימת מעיים כאשר הן ננעצות בפתח המעי הדק. זהו סיבוך שכיח של מחלת אבני מרה. במצב זה, האבנים חוסמות את פתיחת המעי הדק וגורמות לתסמינים כמו כאבי בטן, בחילות, הקאות, שלשולים, חום, צהבת (עור מצהיב) או ירידה במשקל.

 

  • גידול במעי

גידול במעי יכול לגרום לחסימת מעיים על ידי הפעלת לחץ על המעיים, צמצום שטח המעבר ומניעת מעבר מזון. במקרים מסוימים, זה עלול לגרום גם לדימום במעיים שעלול להוביל לסיבוכים חמורים כמו דלקת הצפק ואלח דם.

 

  • דלקת התוספתן

דלקת התוספתן היא דלקת של התוספתן. זה נגרם לרוב על ידי חסימה של פתח התוספתן.

התסמין השכיח ביותר של דלקת התוספתן הוא כאב בבטן הימנית התחתונה, שיכול להיות חמור מספיק כדי להצדיק ניתוח חירום. תסמינים אחרים כוללים בחילות והקאות, חום ואובדן תיאבון.

כאשר דלקת התוספתן גורמת לחסימה, היא עלולה להוביל לדלקת הצפק (דלקת בצפק) והלם ספטי.

במקרה זה, זה מוביל לחסימת מעיים מכיוון שהוא חוסם את המעבר הרגיל של מזון דרך המעיים לתוך הקיבה.

 

  • מחלת מעיים דלקתית

מחלות מעי דלקתיות עלולות לגרום לחסימת מעיים במגוון דרכים. חשוב לדעת את הגורמים למחלות מעי דלקתיות ואת התסמינים שעלולים להופיע בעקבותיהם על מנת לזהות אותם ולטפל בהם בזמן, ולכן יש לפנות לרופא בהקדם.

הדרך הנפוצה ביותר לקבל חסימת מעיים נובעת מדלקת במעיים, המובילה להיצרות או לחסימה של המעיים. היצרות או חסימה זו מונעת מהמזון לעבור בצורה תקינה ומובילה לתת תזונה, ירידה במשקל, אי נוחות בבטן ושלשולים.

 

כמו כן ייתכנו עוד שורת בעיות שעשויות להוביל לעצירות חסימתית.

 

עצירות אחרי ניתוח.

הרבה אנשים סובלים מעצירות לאחר ניתוח.

הסיבה השכיחה ביותר לעצירות חסימתית לאחר הניתוח היא פגיעה במעי הדק ובדפנות המעי הגס שנגרמו מהניתוח. נזק זה יכול להתרחש כאשר מנתחים מבצעים חתך כירורגי שעובר דרך אחד מאותם איברים או כאשר הם משתמשים במכשירים גדולים מדי עבור האזור.

במקרים מסוימים, חסימה עלולה להיגרם גם מתגובה להרדמה הגורמת לעוויתות בשרירים במערכת העיכול, במיוחד אם נעשה שימוש בסדציה במהלך הניתוח.

 

כיצד מאבחנים עצירות חסימתית?

קודם כל חובה לפנות לרופא בכל מקרה של עצירות כרונית, או תסמינים של עצירות חסימתית. הזנחת הבעיה עלולה להיות מסוכנת מאוד, עד כדי סיכון חיים של ממש.

הרופא יבדוק את ההיסטוריה של המטופל, וישאל סדרת שאלות רלוונטיות על התסמינים שהמטופל חווה. במטרה להבין את שורש הבעיה. לאחר מכן יפנה הרופא את המטופל לבדיקה המתבקשת בעבור המקרה הספציפי שלו.

הבדיקה השכיחה ביותר לעצירות חסימתית היא צילום רנטגן של המעי הגס המחפש סימני חסימה בפי הטבעת או במעי הגס . בדיקות אחרות עשויות לכלול אולטרסאונד של הבטן או האגן, או אנדוסקופיה עם מצלמה קטנה המוחדרת דרך הפה לתוך המעיים כדי לחפש סימני חסימה.

 

כיצד מטפלים בעצירות חסימתית?

הטיפול תלוי כמובן בשורש הבעיה הגורם לעצירות החסימתית. ברוב המקרים תידרש התערבות ניתוחית ותרופתית כדי לשחרר את החסימה לחלוטין.

אבל בינתיים ניתן להקל מעט על הסבל באמצעות הקפדה על אכילת מזון עשיר בסיבים, שתייה מרובה ופעילות גופנית אירובית.

 

לסיכום:

  • אנשים רבים נוטים לחשוב שיש רק סוג אחד של עצירות, והם מתקשים להבדיל בין עצירות רגילה, לעצירות חסימתית הבעייתית יותר.
  • עצירות חסימתית עשויה להיות מסוכנת מאוד, ולכן חשוב לטפל בה בהקדם ללא דיחוי.
  • התסמינים של עצירות חסימתית כוללים: יציאות כואבות, כאבי בטן או התכווצויות, בחילות, הקאות, נפיחות, שלשולים וגזים המופיעים לצד העצירות, צואה או שלשול עם דם, העדר תאבון, ירידה לא מוסברת במשקל, חום גוף גבוה, עצירות חמורה והעדר יכולת לשחרר גזים, ופעימות לב מואצות.
  • הגורמים לחסימת מעיים המובילה לעצירות חסימתית כוללים: גוף זר החודר למעי, אבני מרה, גידול, דלקת התוספתן, מחלת מעיים דלקתית ועוד.
  • כמו כן עשויה להיווצר עצירות חסימתית לאחר ניתוח באזור המעיים.
  • הטיפול בעצירות חסימתית, הוא בהתאם לשורש הבעיה, כאשר ברוב המקרים תידרש התערבות ניתוחית ותרופתית.

שאלות נוספות

עצירות חסימתית יכולה להיווצר בכל גיל, אבל היא שכיחה יותר בקרב אנשים מבוגרים.
לא. אבל כ40% מאלה שסובלים מעצירות כרונית סובלים למעשה מעצירות חסימתית.
אייל לווינסון
אייל לווינסון

את המשיכה להבנת דרכי הפעולה של מערכת העיכול חשתי כבר בילדות. ריתקה אותי במיוחד בעיית העצירות, בה העמקתי עד מאוד. חקרתי אותה לעומק ולרוחב, על כל גורמיה, תסמינה, סיבוכיה וטיפוליה. ואת המידע הזה שרכשתי אני יותר משמח לחלוק איתכם.
כהיום אני זוכה לייעץ להמון אנשים שמתמודדים עם עצירויות קשות, ולכוון אותם לטיפול המתאים ביותר למצבם – אני מאושר שאני מצליח לתרגם את הידע העצום שיש לי על עצירות, לעזרה לזולת והקלה בסבל של אנשים.

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים