עצירות – דגלים אדומים – מתי חייבים לפנות לרופא?

גם אתכם העצירות מאמללת? – התייעצו איתנו לגבי הטיפול היעיל ביותר עבורכם אינדיבידואלית – צרו קשר כעת.

בדרך כלל עצירות לא מהווה איום אסטרטגי לגוף שלנו. היא מעיקה, מציקה וממש לא נעימה. אבל מכאן ועד להיות מסוכנת יש מרחק די גדול. זה נכון לגבי רוב מקרי העצירות. אבל זה לא נכון לגבי אחוז מסוים של המקרים. עצירות גם עשויה להיות מסוכנת ולייצר לבעיות בגוף במידה והיא כרונית, והיא גם עשויה להוות 'דגל אדום' המתריע על בעיה פנימית ומסוכנת בגוף, הגורמת לעצירות להיווצר. אז באיזה מקרים נתמודד עם העצירות בדרכים המקובלות, ובאיזה מהם נרוץ לרופא? על כך במאמר זה.
דגלים אדומים

תוכן עניינים

כשהעצירות זועקת לנו עצור! – משהו לא בסדר בגוף!

כולנו מכירים את העצירות כמטרד תקופתי. הוא מופיע פה ושם, גורם לאי נעימות ונעלם. ברוב המקרים העצירות נובעת מהרגלי תזונה לא נכונים שלנו, שתייה לא מספקת, צריכת תרופות או משככי כאב מסוימים, או חוסר בפעילות גופנית.

אבל לעיתים העצירות נובעת בשל משהו חמור יותר שקורה בגוף, וגורם לשיבושי היציאות. במקרים אלו אנחנו חייבים לפנות לרופא בהקדם במטרה לגלות את מה שעומד מאחורי העצירות ולטפל בו. ההתעלמות מהעצירות במקרים אלו, עשויה להיות מסוכנת לנו.

 

הדגלים האדומים העיקריים של העצירות!

הדרך שלנו לזהות האם העצירות היא שגרתית ורגילה, או חלילה בעייתית וחמורה. עוברת דרך התבוננות ושימת לב לתסמינים של עצירות הנלווים אליה. כאשר העצירות מלווה בהם, זה אמור להדליק אצלנו נורת הזהרה. ההמלצה הכללית היא לפנות לרופא בכל פעם שמופיעה עצירות חדשה, אבל ההמלצה הזו הופכת לחובה עם הופעת דגל אדום.

והנה הדגלים האדומים העיקריים:

  • כאבי בטן חזקים, ההולכים ומתחזקים
  • הקאות
  • בחילות
  • ירידה לא מוסברת במשקל
  • נפיחות בבטן
  • חוסר יכולת לשחרר גזים
  • חוסר יכולת להעביר צואה
  • אנמיה
  • דם שיוצא מפי הטבעת באופן משמעותי
  • העדר שליטה על הצואה
  • שלשולים המופיעים לצד העצירות (פעם ככה ופעם ככה)
  • יציאות דקות מאוד (בעובי של קש שתייה או עיפרון)
  • במידה והעצירות לא עוברת למרות שינויים נדרשים באורח החיים שנעשו.

 

כל אלה עשויים להעיד על קיומה של בעיה משמעותית בגוף, שבגינה העצירות הגיעה. ככל שנפנה מהר יותר לאבחון אצל הרופא, כך נמנע נזק חמור לגוף.

 

לאיזה אוכלוסיות חשוב יותר לפנות לאבחון עצירות?

כל מי שחווה עצירות, צריך לקחת בחשבון את האפשרות שהיא מצביעה על משהו פנימי ורציני. אך לאנשים מבוגרים למשל גם אם לא מופיעים תסמינים חריגים מומלץ לפנות לרופא במקרה של עצירות במידה והם חווים פחות מ 3 יציאות בשבוע.

כמו כן אנשים הסובלים ממחלות רקע כגון: סוכרת, בעיות לב וכו' צריכים להיות ערים יותר לעצירות שלהם, ולפנות לאבחון רפואי בכל מקרה של עצירות משמעותית חדשה.

 

האם עצירות בהריון היא מסוכנת?

נשים הריוניות רבות מתמודדות עם עצירות במהלך ההיריון. זו תופעה מוכרת והגיונית, ואין מקום לדאגה מיותרת.

אבל היות ומדובר בתקופה מורכבת בלאו הכי לאישה, מומלץ מאוד לפנות לרופא לצורך קבלת דרכי התמודדות יעילות עם העצירות. אגב ייתכן מאוד שמה שגורם לעצירות בהריון, אלו תוספי הברזל, ולכן חשוב להיוועץ עם הרופא לגבי סוג תוסף הברזל שצורכים.

 

הבעייתיות שבעצירות כרונית.

אם עצירות רגילה לא אמורה להדאיג אותנו במיוחד בדרך כלל. הרי שעצירות כרונית היא בהחלט סיבה לדאגה. לא רק כי היא עשויה להעיד על מצב בעייתי במערכת העיכול. אלא שהיא עצמה עשויה גם לייצר בעיות קשות ומסוכנות.

כך שייתכן שהעצירות הכרונית תנבע בכלל מאיזונים לא נכונים בהרגלי התזונה, או משתייה לא מספקת. אבל עצם קיומה של העצירות לאורך זמן בגוף תייצר בעיות חמורות ומשמעותיות. בין היתר מעלה עצירות כרונית את הסיכוי לחלות במחלות מעיים, ובסרטן מעי הגס.

ההגדרה הרפואית לעצירות כרונית, היא עצירות הנמשכת לאורך 3 חודשים במשך 25 אחוז מהזמן. מיותר לציין שבמקרה מסוג זה יש לפנות לבדיקה רפואית בהקדם.

 

לפנות לרופא או לחדר מיון?

בשלב הראשון במידה ואין התרחשות גופנית היסטרית, אין צורך לרוץ למיון. מומלץ קודם לעבור אצל הרופא בקופת החולים.

ייתכן והרופא לא יזהה משהו חריג וישלח אותכם הביתה, בצירוף כמה טיפים טובים להקלה על העצירות, או מרככי צואה ומשלשלים בעת הצורך. וייתכן שהרופא יפנה אותכם למיון.

ההפניה לחדר מיון על ידי הרופא לא נעשית בהכרח בגלל שהוא מזהה  בעיה חומרה. לעיתים הרופא פשוט רוצה שהמטופל שלו יעבור בדיקות מסוימות הדורשות אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, שלא עומדים לרשות קופת החולים.

והכי חשוב לזכור. במידה ויש ספק, אין ספק! אם יש חשש שהעצירות חריגה פונים לרופא.

 

לסיכום:

  • עצירות היא תופעה שלא מוכרת כמסוכנת.
  • אבל לפעמים היא כן עשויה להיות מסוכנת או להעיד על מצב מסוכן בגוף.
  • וזה במידה והעצירות מופיעה לצד תסמינים חריגים בגוף, או שהעצירות היא כרונית, ולכן במקרים אלו יש לפנות לאבחון אצל הרופא.

שאלות נוספות

במידה ואתם סובלים מעצירות קשה, ההמלצה היא לפנות לרופא גם בלי סיבה מדאיגה.
הילדים לא יודעים להגיד לנו מה הם מרגישים. ולכן במקרה של עצירות קשה חשוב לפנות אל רופא הילדים.
אייל לווינסון
אייל לווינסון

את המשיכה להבנת דרכי הפעולה של מערכת העיכול חשתי כבר בילדות. ריתקה אותי במיוחד בעיית העצירות, בה העמקתי עד מאוד. חקרתי אותה לעומק ולרוחב, על כל גורמיה, תסמינה, סיבוכיה וטיפוליה. ואת המידע הזה שרכשתי אני יותר משמח לחלוק איתכם.
כהיום אני זוכה לייעץ להמון אנשים שמתמודדים עם עצירויות קשות, ולכוון אותם לטיפול המתאים ביותר למצבם – אני מאושר שאני מצליח לתרגם את הידע העצום שיש לי על עצירות, לעזרה לזולת והקלה בסבל של אנשים.

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים