עצירות אחרי ניתוח? – כיצד מתמודדים איתה ביעילות?

גם אתכם העצירות מאמללת? – התייעצו איתנו לגבי הטיפול היעיל ביותר עבורכם אינדיבידואלית – צרו קשר כעת.

עצירות היא תופעה מאוד נפוצה משלל סיבות וגורמים. מי שעשוי לסבול יותר מעצירות אלה אנשים שעברו ניתוח. חלק מהניתוחים עשויים להגביר את הסיכוי להתפתחות של עצירות, אך לא תמיד באופן ישיר. עצירות עלולה להתפתח לאחר ניתוח באזור הבטן, או ניתוח בעמוד השדרה. לרוב מדובר בתופעת לוואי רגילה של הניתוח, וזה לא מעיד על מצב בעייתי בגוף. אז מה הם הגורמים לעצירות לאחר ניתוחים, וכיצד מתמודדים איתה? על כך תקראו בשורות אלו.
עצירות אחרי ניתוח

תוכן עניינים

עצירות אחרי ניתוח – מה הקשר בין ניתוח לעצירות?

לאחר ניתוח, עצירות היא תופעת לוואי שכיחה מאוד. זה אמנם לא תמיד קורה, אבל בהחלט צריכים להביא בחשבון את האופציה של התפתחות עצירות כתוצאה מניתוח. העצירות הזו עשויה להתבטא בקושי וכאב ביציאות, פחות מ3 יציאות בשבוע, מרקם צואה יבש וגושי.

 

הסיבות לכך הן מגוונות ומשתנות ממקרה למקרה. והנה הגורמים העיקריים לעצירות לאחר הניתוח:

 

  • ההליך הניתוחי עצמו

ניתוח, במיוחד כאשר הוא נעשה באזור הבטן, עשוי לשבש בצורה כזו או אחרת את פעילות מערכת העיכול. שיבושים אלו עשויים להאט את קצב הפעילות של המעי ולגרום לעצירות. בדרך כלל זו תופעת לוואי רגילה ושגרתית, שלא נחשבת לחריגה או לבעייתית. במקרים מעטים העצירות נובעת מביצוע לא מלוטש מספיק של הניתוח שפגע במערכת העיכול באופן כלשהוא.

 

  • העדר פעילות גופנית בתקופת הניתוח

חלק גדול מאוד מהניתוחים באים לאחר תקופת סבל גדולה מאוד של המטופל. ניקח לדוגמה ניתוח בגב שמתבצע לאחר 3 חודשים בהם המטופל שכב המון במיטה בגלל הכאבים, ובטח שהוא לא היה פעיל גופנית בצורה מספקת. מצב זה, בו האדם לא מפעיל את גופו, העדר פעילות גופנית זו מחליש מאוד את השרירים הסובבים את מערכת העיכול, ואמורים לסייע לפעילותה התקינה. וזאת סיבה די שכיחה להתפתחות עצירות לאחר הניתוח.

 

  • חומרי ההרדמה

חומרי ההרדמה הניתנים למטופל בשעת הניתוח מרדימים אותו, ומאפשרים לו לחוות את הניתוח בצורה רגועה מבלי לחוש בכאב. אבל לצד הפלוס שיש בחומרים, יש גם מינוסים, כגון היווצרות עצירות. חומרי ההרדמה מרדימים את שרירי מערכת העיכול, וגורמים להם לעבוד לאט יותר. כתוצאה מכך הפסולת במעיים נשארת תקועה ומתייבשת, ואז נוצרת לה עצירות.

 

  • משככי כאבים אופיאטים

מטבע הדברים הרבה אנשים הנדרשים לניתוח מתמודדים עם התקפי כאב עזים. מה שמצריך להשכיח את הכאבים באמצעות משככי כאבים אופיאטים. כאשר משככי כאבים אלו נצרכים לאורך זמן, הם עשויים לגרום לעצירות חמורה, וזאת אחת הסיבות שאנשים מתמודדים עם עצירות לאחר ניתוחים.

 

  • תזונה לקויה

הנושא של תזונה אצל מנותחים הוא מורכב מאוד. חלק גדול מהמנותחים לא מצליחים לאכול בצורה תקינה מזון בריא, ההכרחי לתפקודה התקין של מערכת העיכול, מרוב לחץ ומתח שמופיעים באופן טבעי לפני הניתוח. חלק אחר דווקא אוכל הרבה, אבל מזון לא בריא ובכמויות לא סבירות (אכילה רגשית כתוצאה מלחץ מהניתוח). כמו כן עשויים מנותחים לקראת ניתוח לא לשתות מספיק נוזלים, מה שתורם עוד להיווצרות עצירות.

סיבה נוספת לשיבושי תזונה בעקבות ניתוח, היא העובדה שלאחר ניתוחים מסוימים נאסר על המנותח לצרוך מזונות מסוימים שחשובים מאוד לפעילות מערכת העיכול.

 

כיצד מתמודדים עם עצירות לאחר ניתוח?

 

שינויים בהרגלי האכילה ושתייה:

  • חשוב להרבות באכילת מזונות מפוצצים בסיבים תזונתיים כגון שיבולת שועל, אורז מלא ועוד. זה יעזור מאוד לשיפור התפקוד של מערכת העיכול.
  • מומלץ לצרוך מאכלים שמאיצים ומשפרים את התנועתיות במעיים כגון: שזיפים מיובשים, מיץ שזיפים, שמן זית ועוד.
  • לשתות המון מים, כ 2 ליטר ביום. ובמקביל להימנע משתיית משקאות אלכוהוליים, משקאות עם קפאין ומשקאות מוגזים.
  • להרבות באכילת ירקות עם הקליפות שלהם.
  • לאכול מספר ארוחות ביום בשעות קבועות.
  • לעבד היטב את האוכל בפה ולאכול בקצב איטי.
  • להימנע מאכילת מאכלים כבדים, שומניים ומעובדים.

פעילות גופנית:

פעילות גופנית היא חשובה מאוד לחיזוק השרירים של מערכת העיכול, ושיפור זרימת הדם שם. מה שמסייע מאוד לצואה לצאת מהגוף.

לכן חשוב להקפיד על פעילות גופנית לאחר ניתוח. גם אם אסור לכם להתאמץ יותר מידי בשלב הראשון, תשתדלו להסתובב מעט בחדר, ולא להיות רק במיטה כל היום.

לא להתאפק:

במידה ואתם מרגישים צורך להתפנות רוצו לאסלה. התאפקות עשויה להגביר ולעודד מאוד התפתחות של עצירות.

פניה לרופא:

במידה והשינויים הטבעיים לא משפרים את המצב, והעצירות נמשכת מספר ימים, מומלץ להתייעץ עם רופא לגבי דרכי התמודדות טובות עם המצב. ייתכן והרופא ימליץ על משלשלים או מרככי צואה כפי הצורך. חשוב במיוחד לפנות לרופא כאשר יש תופעות כמו שלשול לצד עצירות, חום, כאבי בטן, הקאות ועוד.

 

לסיכום:

  • עצירות לאחר ניתוח זוהי תופעה מאוד נפוצה, והיא עשויה להתרחש ממגוון סיבות.
  • כדי להתמודד עם העצירות לאחר הניתוח חשוב לעשות שינויים מסוימים באורח החיים, או להיעזר בתכשירים תרופתיים במידה והרופא ממליץ על כך.
  • סובלים מעצירות אחרי ניתוח? – אנחנו ב'עצירופדיה' מתמחים במתן ייעוץ לסובלים מעצירות, לקבלת הטיפול הנכון ביותר בעבורם. רוצים שמומחה לעצירות מטעמינו יחזור אליכם? – פנו אלינו כעת>>>

שאלות נוספות

מדובר בתופעה מוכרת וסטנדרטית לחלוטין. ברוב המקרים לא מדובר בסימפטום חריג ובעייתי.
תמיד רצוי לאמץ את הטיפול הטבעי, שכולל שינויים באורח החיים, על פני טיפול תרופתי.
אייל לווינסון
אייל לווינסון

את המשיכה להבנת דרכי הפעולה של מערכת העיכול חשתי כבר בילדות. ריתקה אותי במיוחד בעיית העצירות, בה העמקתי עד מאוד. חקרתי אותה לעומק ולרוחב, על כל גורמיה, תסמינה, סיבוכיה וטיפוליה. ואת המידע הזה שרכשתי אני יותר משמח לחלוק איתכם.
כהיום אני זוכה לייעץ להמון אנשים שמתמודדים עם עצירויות קשות, ולכוון אותם לטיפול המתאים ביותר למצבם – אני מאושר שאני מצליח לתרגם את הידע העצום שיש לי על עצירות, לעזרה לזולת והקלה בסבל של אנשים.

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים