עצירות קשה וחמורה – למה היא באה, וכיצד מתמודדים איתה?

גם אתכם העצירות מאמללת? – התייעצו איתנו לגבי הטיפול היעיל ביותר עבורכם אינדיבידואלית – צרו קשר כעת.

העצירות היא תופעה שאף פעם לא נעים לחוות. היא משבשת לנו את סדר היום, ומקשה עלינו לתפקד בצורה שוטפת ומלאה. אבל יש עצירות, ויש עצירות. לרוב העצירות הנפוצה שרוב שאנשים מתמודדים איתה היא זמנית וחולפת, אבל לעיתים העצירות היא קשה מאוד וחמורה. ואז היא עשויה להימשך זמן רב ולגרום לסבל רב מאוד. על פניו העצירות החמורה נובעת מאותם סיבות וגורמים של העצירות הרגילה, וקשה מאוד לדעת למה הם מתבטאים בצורה קשה יותר. אבל במקרה של עצירות קשה, חמורה ומתמשכת אי אפשר לשלול לחלוטין את האפשרות שמדובר בבעיה יסודית יותר בגוף שגורמת לזה. על כל מה שחשוב לדעת על עצירות חמורה וקשה תקראו במאמר זה.
עצרות קשה ועצירות חומרה

תוכן עניינים

מה זה עצירות בכלל, ומתי היא נחשבת לקשה וחמורה?

עצירות היא למעשה קושי או חוסר יכולת בהוצאת צואה מהמעיים החוצה בצורה תקינה. אך לא כל קושי קטן וזמני ביציאות נחשב אוטומטית לעצירות. אלא קיימים תסמינים של עצירות מסוימים שרק מי שסובל מהם מוגדר כמתמודד עם עצירות.

עצירות היא לא מחלה או בעיה רפואית, אלא סימפטום לתזונה לקויה, העדר פעילות גופנית, הריון, בעיות הורמונליות, צריכת תרופות מסוימות, ולעיתים רחוקות יותר אפילו בעיות רפאיות משמעותיות.

ואם לדבר במספרים, הרי שכל בן אדם חמישי, כלומר 20% מהאוכלוסייה סובלים מעצירות, כאשר נשים סובלות מעצירות יותר מגברים, וזה מצוי אף יותר בקרב אנשים מבוגרים.

מהעצירות אין להתעלם, מכיוון שעצירות מתמשכת גורמת לאי נוחות רבה, כאבי בטן עזים וסבל משמעותי. ובמקרים מסוימים העדר טיפול ראוי בעצירות עשוי להוליד בעיות רפואיות מסוימות משמעותיות.

עצירות לרוב היא לא סיבה לדאגה, והיא תחלוף כאשר נעשה שינויי תזונה מסוימים, נתחיל להקפיד על פעילות גופנית או שנפסיק לצרוך תרופות הגורמות לה. גם כאשר העצירות היא קשה אך לא לאורך זמן רב (מספר ימים בודדים) היא עדיין לא סיבה לדאגה.

אבל במידה והעצירות היא כרונית ומתמשכת לאורך זמן, והיא קשה וחמורה, החשש שמדובר בבעיה משמעותית יותר הגורמת לה מתגבר, ולכן חשוב להתייחס עליה בצורה רצינית יותר.

 

האם עצירות חמורה וקשה היא מסוכנת?

העצירות כשלעצמה איננה מסוכנת ברוב המקרים (אלא אם מזניחים אותה לאורך זמן). אך לעיתים רחוקות יחסית יש בעיה פנימית בגוף שהיא הגורמת לעצירות. ובעיה זו כן עלולה להיות מסוכנת לעיתים. ולכן במקרה של עצירות כרונית חמורה אין מנוס מלפנות לאבחון רפואי על מנת לשלול אפשרות כזו.

 

מה הם התסמינים של עצירות קשה וחמורה?

התסמינים שבאמצעותם נוכל לאבחן את העצירות הקשה, דומים בהרבה מהמקרים לאלה של העצירות הרגילה והם כוללים:

  • פחות מ3 יציאות במהלך השבוע
  • יציאות של צואה קשה ויבשה
  • תחושה שהיציאה היא חלקית, ונשאר עוד מה להוציא
  • יציאות הדורשות הפעלת לחץ ומלוות בכאב (גם אם יש מספר יציאות ביום)
  • תחושת נפיחות, אי נוחות או כאבים בבטן
  • יציאות עם דימום
  • גזים

לא כל התסמינים האלה יופיעו אצל כל אחד, אבל מי שסובל מעצירות יחווה לפחות 2 מתוך התסמינים האלו.

תסמינים המאפיינים עצירות חמורה וקשה יותר שמצריכים פניה לרופא:

  • העדר תאבון למזון או לנוזלים
  • עצירות כרונית
  • בחילות והקאות
  • עייפות וחולשה
  • ירידה לא מוסברת במשקל
  • שלשולים המופיעים לסירוגין לצד העצירות

 

מה הם הגורמים העיקריים לעצירות חמורה וקשה?

כאשר עצירות קשה ככל שתהיה מופיעה, החשודים המיידיים להיווצרותה הם:

 

תזונה לקויה

תזונה לא מאוזנת הרוויה בסוכרים, ועוד חומרים לא בריאים. או תזונה נטולת או דלת סיבים תזונתיים היא אחד הגורמים העיקריים לעצירות. לכן חשוב להקפיד על צריכת מזונות המועשרים בסיבים. כגון: פירות, ירקות, קטניות, דגנים, מיצי פירות ועוד.

 

העדר שתיה מספקת

כאשר יש חוסר של נוזלים בגוף התוצאה המיידית עשויה להיות עצירות. בין היתר מכיוון שהצואה מתייבשת ומתקשה, ולכן היא לא מצליחה להתפנות מהמעיים. הפתרון לכך הוא להרבות בשתיית מים ובמיוחד בימי הקיץ הלוהטים בהם הגוף מתייבש מהר. מומלץ לצרוך לפחות 2 ליטר מים מידי יום. אך לא רק מים, מומלץ להכניס לגוף כמה שיותר נוזלים מכל סוג שהוא.

 

העדר פעילות גופנית מספקת

העדר פעילות גופנית זה פתח להרבה מאוד בעיות בריאותיות, ובין היתר זה יכול לגרום לעצירות. שרירי המעי אחראים על דחיפת הצואה החוצה מהגוף, וכאשר אנו לא פעילים גופנית כנדרש השרירים האלו נחלשים, ואז אין בכוחם לעשות את מלאכתם ולשחרר את הצואה מהגוף. וכמובן שהתוצאה היא עצירות קשה.

 

תרופות מסוימות

ישנן תרופות ותוספים מסוימים, שבין תופעות הלוואי שהן עלולות לייצר נמצאת גם העצירות. התרופות האלה כוללות בין היתר משככי כאבים מסוימים, אנטיביוטיקה, נוגדי חומצה מסוימים ותוספי ברזל שונים. במקרה ותרופה היא הגורמת לכם לעצירות, מומלץ להתייעץ עם הרופא על קבלת תרופה בעלת השפעה דומה, אך כזאת שלא גורמת לעצירות.

 

הריון

הריון גורם לעצירות על ידי שינוי אופן פעולת המעי הגס. התרחבות הרחם והלחץ על המעי גורמים לשינויים באופן שבו המזון עובר במערכת העיכול .

ישנם גם שינויים הורמונליים שקורים במהלך ההיריון שעשויים להשפיע על האופן שבו הגוף מעכל מזון ומסיר פסולת מהמעיים . רמות הורמון האסטרוגן גבוהות יותר במהלך ההיריון, מה שעלול להאט את קצב העיכול ולגרום לעצירות. ובמקביל גם הורמון הפרוגסטרון מרפה את השרירים במעיים, ומאט את תנועת הצואה דרך מערכת העיכול שלך.

במקרה וההיריון גורם לעצירות חמורה, אפשר להיעזר במרככי צורה או משלשלים לשחרור זמני של הצואה, והעצירות אמורה לחלוף מיד לאחר הלידה.

ניתן לקרוא כאן מידע נוסף על עצירות בהריון

 

בעיות ומחלות הגורמות לעצירות חמורה.

במידה וניסתם לעשות את השינויים הנדרשים בתזונה, בתרופות או בפעילות הגופנית ועדיין העצירות הקשה לא משתחררת, ייתכן שמדובר בעצירות כרונית הנגרמת מאיזושהי בעיה או מחלה בסיסית המצריכה התייחסות משמעותית יותר.

ואלו הבעיות והמחלות שייתכן שהן גורמות לעצירות החמורה:

חולשת שרירי רצפת האגן

שרירי רצפת האגן הם קבוצה של שרירים הממוקמים בבסיס האגן. שרירים אלו תומכים בשלפוחית השתן, הרחם והרקטום. שרירי רצפת האגן שולטים גם בזרימת השתן ובתנועות המעיים. חולשה או נזק לשרירים אלו עלולים להוביל לעצירות.

חולשת שרירי רצפת האגן יכולה להיגרם מגורמים רבים כולל לידה, הזדקנות, עצירות כרונית, תרופות ומחלות מסוימות.

 

תסמונת המעי הרגיז – IBS

תסמונת המעי הרגיז היא הפרעה המשפיעה על המעי הגס. זה גורם לאדם לשלשול, עצירות, נפיחות והתכווצויות.

IBS אינה מחלה אלא סימפטום של מצב רפואי בסיסי. הסיבה השכיחה ביותר לתסמונת המעי הרגיז היא אי סבילות או אלרגיה של הגוף למזון מסוים. זה יכול להיות לגלוטן, מוצרי חלב או מוצרים נטולי לקטוז ואלרגיות או אי סבילות אחרות הקשורות למזון.

חומרת תסמיני IBS משתנה מאדם לאדם. לחלק מהאנשים יש תסמינים קלים בעוד שאחרים חווים תסמינים חמורים שעלולים להפריע לחיי היומיום שלהם ולפעילויות השוטפות כמו עבודה ומפגשים חברתיים עם חברים.

בעיות ומחלות נוספות שעשויות לגרום לעצירות כרונית קשה.

  • סדק בפי הטבעת
  • צניחת טחורים
  • היצרות במעי הגס
  • גידול במעי הגס
  • מחלות נוירולוגיות
  • בעיות הורמונליות
  • ועוד בעיות חמורות אפשריות

חשוב להדגיש שוב. רוב הסיכויים שעצירות לא נגרמת מבעיות אלו, ולכן אין צורך להיכנס לפאניקה, אך ליתר ביטחון חשוב להיות מודעים גם לאפשרויות אלו במקרה של עצירות כרונית.

 

אז מה עלינו לעשות במקרה של עצירות כרונית קשה מאוד?

במידה ואתם סובלים מעצירות כרונית חמורה ששום דבר לא מקל עליה, עליכם לפנות לרופא לבדיקה מקיפה ועמוקה. ייתכן והרופא יגלה שאין בעיה משמעותית, וישלח אותכם לשלום לביתכם עם משלשים או מרככי צואה בצירוף כמה טיפים טובים. אך ייתכן והוא כן יחשוד בקיומה של בעיה רצינית, ובעת הצורך הוא אף יפנה אתכם לסדרת בדיקות או צילומים.

במידה ואכן תתגלה בעיה בסיסית בגוף הגורמת לעצירות הכרונית החמורה, היא תטופל בהתאם לאופי שלה.

 

כיצד מאבחנים עצירות כרונית?

העצירות תוגדר ככרונית במידה והיא תופיע כ 3 חודשים ברצף, וכאשר היא מורגשת לאורך לפחות רבע מהזמן של שלושת החודשים הללו.

 

לסיכום:

  • כ 20 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מעצירות, אבל לא כולם סובלים מעצירות קשה וחמורה.
  • עצירות קשה יכולה לנבוע משלל סיבות כגון: תזונה נטולת סיבים, העדר כמות נוזלים מספקת בגוף, חוסר בפעילות גופנית, הריון, תרופות הגורמות לכך, או מחלות ובעיות בסיסיות בגוף.
  • תסמינים של עצירות קשה וחמורה כוללים:  פחות מ3 יציאות במהלך השבוע, יציאות של צואה קשה ויבשה, תחושה שהיציאה היא רק חלקית, יציאות הדורשות הפעלת לחץ ומלוות בכאב, תחושת נפיחות, אי נוחות או כאבים בבטן, יציאות עם דימום, וגזים.
  • בהופעת התסמינים הבאים יש לפנות לרופא בהקדם: העדר תאבון למזון או לנוזלים, עצירות כרונית, בחילות והקאות, עייפות וחולשה, ירידה לא מוסברת במשקל, שלשולים המופיעים לסירוגין לצד העצירות.
  • לרוב הטיפול בעצירות תהיה באמצעות שינויי תזונה, פעילות גופנית, משלשלים או מרככי צואה ועוד.
  • אך אם העצירות היא כרונית קשה וחמורה, ושום דבר לא עוזר לה, יש לפנות בהקדם לבדיקה רפואית.

שאלות נוספות

לרוב מדובר בעצירות שמלווה בכאבים עזים שלא מאפשרים ניהול סדר יום תקין.
ניתן לשחרר את העצירות הקשה עם משלשלים. אך אין לעשות שימוש עם המשלשלים לאורך תקופה ממושכת ללא יעוץ עם הרופא.
אייל לווינסון
אייל לווינסון

את המשיכה להבנת דרכי הפעולה של מערכת העיכול חשתי כבר בילדות. ריתקה אותי במיוחד בעיית העצירות, בה העמקתי עד מאוד. חקרתי אותה לעומק ולרוחב, על כל גורמיה, תסמינה, סיבוכיה וטיפוליה. ואת המידע הזה שרכשתי אני יותר משמח לחלוק איתכם.
כהיום אני זוכה לייעץ להמון אנשים שמתמודדים עם עצירויות קשות, ולכוון אותם לטיפול המתאים ביותר למצבם – אני מאושר שאני מצליח לתרגם את הידע העצום שיש לי על עצירות, לעזרה לזולת והקלה בסבל של אנשים.

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים