מה לא לאכול כשיש עצירות – מאכלים שעושים עצירות

גם אתכם העצירות מאמללת? – התייעצו איתנו לגבי הטיפול היעיל ביותר עבורכם אינדיבידואלית – צרו קשר כעת.

ההתמודדות עם עצירות היא לא קלה, היא מציקה, היא מכבידה, והיא מונעת תפקוד סדיר. לא תמיד אנחנו יכולים לשלוט בהתפתחות העצירות, לפעמים העצירות מגיעה בעקבות מצבים אובייקטיביים בגוף שהם מעבר לשליטתנו כגון הריון, סוכרת, מחלה נוירולוגית וכו'. אבל לפעמים העצירות נובעת מצריכת מאכלים שעושים עצירות. וגם כאשר העצירות מתפתחת בעקבות מצב מסוים בגוף, מאכלים אלו מעודדים עוד יותר את העצירות, מחמירים אותה ומנציחים אותה. אז כדי שנצליח להתגבר על העצירות, או לפחות להקל עליה. עלינו קודם כל לדעת איזה מאכלים גורמים לעצירות ומומלץ לנו להתרחק מהם כדי להיפטר מהעצירות. במאמר זה נתמקד ברשימת המאכלים שמחוללים עצירות. יצאנו לדרך.
מה לא לאכול כשיש עצירות

תוכן עניינים

בכמה מילים, מה היא בכלל עצירות?

עצירות היא כינוי למצב בו משהו ביציאת הצואה / פסולת שלנו מהגוף מסתרבל. הצואה נהיית נוקשה, ולא מצליחה לנוע במעיים בחופשיות, בדרך אל החופש.

התסמינים של עצירות מתאפיינים לרוב בפחות מ3 יציאות מידי שבוע, יציאות המצריכות הפעלת לחץ, יציאות כואבות, יציאות עם דימום, יציאות חלקיות, גזים, כאבים ואי נוחות בבטן, ועוד.

העצירות היא לא בעיה בריאותית בפני עצמה, היא רק סימפטום למצבים אחרים בגוף. אצל רוב האנשים העצירות נגרמת בעקבות אכילת מאכלים מסוימים, אי אכילה מספקת של מזון עם סיבים תזונתיים, שתייה לא מספקת, צריכת תרופות ותוספים עם תופעת לוואי של עצירות, העדר פעילות גופנית, הריון וכו'

אבל במקרים מסוימים, ובמיוחד כאשר העצירות היא קשה וכרונית קיים חשש שהעצירות מתפתחת בעקבות מחלה או בעיה מסוימת בגוף. לכן במקרים של עצירות מתמשכת כדאי לפנות לבדיקה רפואית במטרה לשלול או לאמת את החשש.

הטיפול בעצירות הוא מגוון ומשתנה ממקרה למקרה, והוא כולל: שינויים בתזונה, הקפדה על פעילות גופנית, שתייה רבה, אכילת מאכלים משלשלים, שימוש במרככי צואה ומשלשלים ועוד.

כדי למנוע עצירות מראש, ולשחרר עצירות מיידית, יש להימנע מצריכת מאכלים מסוימים עליהם נרחיב כעת.

 

מה לא לאכול כשיש עצירות – מאכלים שגורמים לעצירות

קודם כל חשוב להקדים ולציין, שלא כל מאכל שמופיע כאן גורם לעצירות אצל כל בני האדם בצורה שווה. המאכלים המצוינים כאן הם בעלי פוטנציאל לחולל עצירות אצל חלק מהאנשים. וכדאי שכל אחד יבדוק עם עצמו, מה מקרב המאכלים האלה גורם לו לעצירות.

אז איזה מאכלים גורמים לעצירות?

  • חלב ומוצריו

חלב הוא גורם שכיח לעצירות בעיקר בקרב ילדים. זה יכול גם לגרום לעצירות אצל מבוגרים. הסיבה לכך היא העובדה שהחלב מכיל סוכר הנקרא לקטוז, שקשה לעיכול ויכול להוביל לתסמינים לא נעימים כגון: עצירות, גזים, כאבי בטן ונפיחות.

כאשר מדברים על חלב, הכוונה היא כמובן גם למוצריו השונים כגון גבינות, גלידות חלביות וכו'. אין זה אומר שאי אפשר לצרוך כלל מוצרי חלב, אבל לפחות לא להפריז באכילתם. למי שסובל באורח קבע מעצירות מומלץ לצרוך חלב דל לקטוז במטרה למנוע את העצירות.

 

  • קפה, וכל מה שמכיל קפאין.

הקפה הוא אחד המשקאות הפופולאריים ביותר, הוא מכיל קפאין שהוא חומר ממריץ שיכול להגביר את הערנות ולהגביר את רמות האנרגיה. ולכן אנשים מתמכרים אליו, כאשר חלקם צורכים אותו בצורה לא מבוקרת ומוגזמת. וזה בהחלט עשוי להוליד עצירות.

לקפה יש גם מספר יתרונות בריאותיים משמעותיים עם זאת, קפה עלול לגרום לעצירות בצריכה מוגזמת. זה קורה מכיוון שהקפאין שבו ממריץ את ייצור חומצת הקיבה, מה שעלול להוביל לעלייה בהתכווצויות הקיבה ולירידה ביציאות. קפה מכיל גם שמנים טבעיים שיכולים להאט את העיכול, מה שמוביל לבעיות עצירות.

הרבה אנשים מחשיבים את הקפה כמשהו שממריץ את מערכת העיכול ופותר את בעיית העצירות, ויש בזה מן האמת. הקפה אכן יכול לעודד יציאות אצל חלק מהאנשים. אבל אצל חלק אחר הוא כן גורם לעצירות באופן שפורט לעיל. וכאן שכל אחד יפעל כפי היכרותו את גופו.

 

  • סוכר

סוכר הוא מזון מאוד חיוני לגוף, כל עוד הוא נצרך בצורה מבוקרת ומאוזנת. אבל ברגע שהצריכה של המתוק מתוק הזה הופכת למופרזת, זה כבר עשוי לגרום לשורת בעיות בריאותיות, ובכלל אלה גם עצירות.

סוכר יכול לגרום לעצירות על ידי השפעה על חיידקי המעיים , מה שמקשה על תנועת המזון דרך המעיים. הסיבה לכך היא שסוכר הוא סוג של פחמימה שמתפרקת לגלוקוז ופרוקטוז במעי הדק. הגלוקוז נספג בזרם הדם, אך פרוקטוז עובר למעי הגס שם הוא עשוי להאכיל חיידקים המייצרים גזים ומקשים על יציאת הצואה.

 

  • משקאות אלכוהוליים

אלכוהול הוא חומר משתן, כלומר הוא מגביר את כמות השתן שהאדם מייצר. זה יכול להוביל להתייבשות, שבתורה עלולה לגרום לעצירות אצל חלק מהאנשים.

הסיבה הנוספת לכך שאלכוהול גורם לעצירות היא משום שהוא מאט את תנועת המזון דרך המעיים. אלכוהול גם מאט את התכווצויות מהמעיים מה שמשפיע על המהירות שבה הבטן מתרוקנת.

 

  • ביצים

הרבה שואלים האם מותר לאכול ביצים כשיש עצירות – אז ככה ביצים מהוות מקור נהדר לחלבון ומכילות רכיבי תזונה חשובים רבים, אך הן עלולות לגרום לעצירות בצריכה מוגזמת. הסיבה לכך היא שביצים עשירות בטריפטופן, שהיא חומצת אמינו המומרת לסרוטונין בגוף. סרוטונין עלול לגרום לעצירות כאשר הוא מצטבר במעיים.

תזונה הכוללת ביצים רבות צריכה לכלול גם הרבה נוזלים וסיבים כדי למנוע את התפתחות העצירות.

 

  • גלוטן

גלוטן הוא חלבון המצוי בחיטה ובדגנים אחרים. גלוטן עלול לגרום לעצירות מכיוון שהוא קשה לעיכול. זה יכול גם לגרום לדלקת של רירית המעי, שעלולה להוביל לעצירות.

התסמינים השכיחים ביותר של אי סבילות לגלוטן הם כאבי בטן, נפיחות, שלשולים, עייפות וירידה במשקל. תסמינים אלו יכולים להיות מופעלים על ידי אכילת גלוטן או על ידי תגובה אלרגית אליו.

 

משקאות ומזונות נוספים העשויים לגרום לעצירות:

  • מזונות מעובדים
  • משקאות מוגזים
  • בננות לא בשלות (ירקרקות)
  • מזונות מטוגנים ושומניים מידי
  • בשר אדום
  • שוקולד
  • גרעיני רימון
  • אורז
  • אפרסמון
  • סברס
  • פסיפלורה
  • מנגו
  • גויאבה

 

אז מה עושים נגד עצירות, פשוט לא אוכלים?

ממש לא. קודם כל חשוב לעשות מעין ניסוי וטעיה. כל אחד צריך לבדוק עם עצמו מה הם המאכלים המכבידים על קיבתו, וגורמים לו לעצירות.

וגם אם אתם מודעים למאכל שגורם לכם לעצירות זה לא אומר שאתם צריכים לחדול לחלוטין מלצרוך אותו. פשוט תצמצמו ככל האפשר את צריכת המאכל. תקפידו על שתייה מרובה של מים, שתדלל את השפעת המאכל הזה במעיים, וכמו כן חשוב לאכול במקביל מאכלים נגד עצירות (ראו מאמר נפרד ומקיף על אוכל נגד עצירות באתר זה) שישמשו כקונטרה למאכלים 'הבעייתיים'.

 

לסיכום:

  • העצירות עשויה להיווצר משלל גורמים וסיבות. אצל חלק מהאנשים העצירות מופיעה בעקבות מאכלים שעושים עצירות.
  • המאכלים האלה לא רק מייצרים עצירות, אלא הם עלולים להחמיר את המצב בקרב אלה שקבר סובלים מעצירות. לכן חשוב לצמצם את הצריכה שלהם ככל הניתן במקרה של עצירות.
  • לא כל המאכלים האלה גורמים לעצירות אצל כל אחד, על כל אחד לבדוק עם עצמו מה מהמאכלים גורמים לו לעצירות.
  • המאכלים הגורמים לעצירות כוללים: חלב ומוצריו, קפה, סוכר, משקאות אלכוהוליים, ביצים, גלוטן, מזונות מעובדים, משקאות מוגזים, בננות לא בשלות (ירקרקות), מזונות מטוגנים ושומניים מידי, בשר אדום, שוקולד, גרעיני רימון ,אורז, אפרסמון, סברס, פסיפלורה, מנגו, וגויאבה.
  • במידה וצורכים את המאכלים האלה רצוי להרבות בשתיית מים, ובאכילת מאכלים נגד עצירות כקונטרה.

שאלות נוספות

השימוש במשלשלים הוא לא מומלץ מלכתחילה. המשלשלים עשויים לגרום לתופעות לוואי, ולהתמכרות להם. ולכן לא מומלץ להשתמש איתם מלבד במצבים אקוטיים.
ייתכן שבקרה זה הבעיה היא אחרת כגון העדר פעילות גופנית, חוסר בסיבים תזונתיים, שתייה לא מספקת ועוד.
אייל לווינסון
אייל לווינסון

את המשיכה להבנת דרכי הפעולה של מערכת העיכול חשתי כבר בילדות. ריתקה אותי במיוחד בעיית העצירות, בה העמקתי עד מאוד. חקרתי אותה לעומק ולרוחב, על כל גורמיה, תסמינה, סיבוכיה וטיפוליה. ואת המידע הזה שרכשתי אני יותר משמח לחלוק איתכם.
כהיום אני זוכה לייעץ להמון אנשים שמתמודדים עם עצירויות קשות, ולכוון אותם לטיפול המתאים ביותר למצבם – אני מאושר שאני מצליח לתרגם את הידע העצום שיש לי על עצירות, לעזרה לזולת והקלה בסבל של אנשים.

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים