עצירות – מה לאכול כשיש עצירות כדי להיפטר ממנה?

גם אתכם העצירות מאמללת? – התייעצו איתנו לגבי הטיפול היעיל ביותר עבורכם אינדיבידואלית – צרו קשר כעת.

למי שהתמודד פעם אחת או שתיים עם עצירות אין צורך להסביר עד כמה מדובר בתופעה לא נעימה ומאוד מעיקה. זה לא רק אי נוחות או לחץ בבטן, זה לפעמים גם כאבים עזים וחזקים שממש קשה להתמודד איתם. העצירות עשויה להתפתח ממגוון גורמים, לעיתים אלו מצבים אובייקטיבים בגוף שגורמים לה, אבל ברוב המוחץ של המקרים יש לנו השפעה ישירה לעצירות שלנו, כלומר ניתן לומר במובן מסוים שאנחנו הבאנו את זה על עצמנו. למה? כי לתזונה שאנחנו צורכים במידה והיא דלת סיבים או רוויית סידן, יש השפעה ישירה על התפתחות העצירות אצלנו. לכן חשוב לדעת מה לאכול כשיש עצירות, ולעשות שינויים בתפריט שלנו בהתאם לזה. על כך במאמר זה.
מה לאכול כשיש עצירות

תוכן עניינים

לפני שנשאל מה לאכול כשיש עצירות – קצת רקע על עצירות.

עצירות ככל שהיא מעיקה היא לא נדירה. התופעה הזאת די נפוצה בקרב כל שכבות האוכלוסייה, מתינוקות בימיהם הראשונים ועד בעלי הגיל השלישי. אך נשים סובלות מעצירות בשיעור גבוה יותר מאשר גברים.

עצירות היא מצב בו הצואה מתקשה ומתייבשת במעיים, ואז היא מתקשה לצאת מהגוף, או שהיא יוצאת בקושי תוך גרימת כאב רב.

עצירות היא לא מחלה, אלא סימפטום של משהו… המשהו הזה הוא לרוב תזונה לא נכונה ולקויה המשבשת את פעילות מערכת העיכול ומייצרת עצירות. אך לא תמיד זו היא הסיבה. עצירות עלולה להתפתח גם מהריון, מצריכת תרופות ותוספים מסוימים, מהעדר פעילות גופנית, ולעיתים רחוקות יותר אפילו מבעיות ומחלות בסיסיות ומורכבות יותר בגוף.

אז כיצד נדע האם אנחנו סובלים מעצירות?

כאשר קיימים חלק מהתסמינים הבאים: פחות מ3 יציאות בשבוע, יציאות קשות וכואבות תוך הפעלת לחץ רב, יציאות חלקיות ולא מלאות, גזים, נפיחות בבטן, וצואה מדממת.

במידה והעצירות מתמשכת והופכת להיות כרונית יש לפנות לאבחון אצל הרופא מהסיבות הבאות: עצירות כרונית עשויה לגרום לבעיות ולסיבוכים מסוימים בגוף. ועצירות כרונית עלולה גם להצביע על בעיה משמעותית יותר בגוף, שחשוב לטפל בה בהקדם.

אך כאמור לרוב העצירות נגרמת מתזונה לקויה, ומאכילה לא נכונה. שאותן צריך לתקן כדי לשחרר עצירות מיידית, ובכך נתמקד כעת.

 

אם נדע מה כדאי לאכול כשיש עצירות, זה תמיד יפתור לנו את הבעיה?

שינויי תזונה יטפלו בעצירות כמובן רק כאשר הבעיה שיוצרת את העצירות היא התזונה (שזה ברוב המקרים המצב). אבל במידה והגורם לעצירות היא בעיה רפואית בסיסית ויסודית יותר, ברור שאל לנו לצפות שמה שנאכל יפתור את הבעיה.

בכל מקרה כאשר יש עצירות מומלץ לעשות התאמות בתזונה, לרוב זה יעזור, ואם לא ייתכן ויש בעיה אחרת הגורמת לה.

 

אז מה אוכלים כשיש עצירות? – מאכלים שעוזרים לעצירות

הדבר הראשון והכי חשוב לעשות כאשר סובלים מעצירות, זה לעבור על התפריט שלנו לבחון האם מה שאנחנו אוכלים גורם לעצירות, והאם אנחנו אוכלים מספיק מזונות שתפקידם למנוע עצירות.

ככלל חשוב לאכול מאכלים המפוצצים בסיבים תזונתיים. סיבים אלו תורמים המון לפעילות התקינה והמלאה של המעיים, ובכך הם חוסכים מאיתנו את סבל העצירות.

 

אז אלה המאכלים נגד עצירות שמומלץ לאכול נגד עצירות – תזונה לעצירות:

 

  • שמן זית

שמן זית הוא שומן טבעי, בריא ובעל רכיבי תזונה רבים. מעבר לזה שזה טעים ברמה הקולינרית, הוא משמש גם בכובע נוסף שלו כחומר משלשל, מה שאומר שהוא עוזר לגוף להוציא את הצואה ביתר קלות.

שמן זית עשיר בחומצה אולאית, שזה סוג של חומצת שומן שניתן למצוא גם בשמנים אחרים כמו חמניות וזרעי ענבים. אבל בשמן זית החומצה הזאת היא המרכיב העיקרי. שמנים עם תכולת חומצה אולאית גבוהה הוכחו כבעלי השפעות משלשלות על מערכת העיכול. זה יכול לעזור להקל על עצירות על ידי כך שיהיה קל יותר למזון לעבור דרך המעיים ולצאת מהגוף.

 

  • זרעי פשתן

זרעי פשתן זה לא המאכל הראשון שתחשבו לאכול כשתקומו בבוקר בדרך כלל. אבל במידה ואתם סובלים מעצירות כדאי לכם מאוד לשקול שוב לאכול את זרעי הפשתן. זרעי פשתן הם פצצת בריאות, ובהקשר של עצירות הם מאוד יעילים, וזאת כי הם מפוצצים בסיבים שטובים לשחרור העצירות. למעשה כף של זרעי פשתן מכילה 20% מכמות הסיבים שמומלץ לצרוך ביום.

הדרך הנכונה לקחת את זרעי הפשתן בעצירות היא, להשרות כף זרעי פשתן בכוס מים לאורך כ 2 שעות. ולאחר מכן לשתות את כוס המים.

לחצו כאן למידע נוסף על זרעי פשתן לעצירות

 

  • שזיפים מיובשים

שזיפים מיובשים טובים לעצירות כי הם עשירים בסיבים ועוזרים לשמור על תנועה של מערכת העיכול. הם מכילים גם סורביטול, שהוא חומר משלשל טבעי. יש 2 דרכים להשתמש עם שזיפים לעצירות. 1) לשתות מיץ שזיפים, כוס בבוקר וכוס בערב. או להשרות מספר שזיפים מיובשים במים, לשתות את המיץ ולאכול את השזיפים.

 

  • פירות וירקות

פירות וירקות הם מקור נפלא לסיבים שמאיצים את מערכת העיכול ומשחררים את העצירות. אך יש לדעת שחלק גדול של הסיבים המצויים בפירות וירקות נמצאים דווקא בקליפות שלהם. לכן חשוב להקפיד לאכול את הפירות והירקות על קליפותיהם. את הירקות מומלץ לצרוך כאשר הם טריים, כי אז התרומה שלהם למערכת העיכול היא גבוהה יותר. מומלץ לאכול לפחות 2 פירות, ומספר ירקות מגוונים מידי יום.

 

  • מיץ לימון

מיץ לימון הוא חומר משלשל טבעי שניתן להשתמש בו כדי להקל על עצירות. החומציות במיץ הלימון ממריצה את מערכת העיכול וגורמת להתכווצות שלה, מה שעוזר לנו להעביר את הצואה דרך המעיים בקלות.  אז קחו לימון אחד טרי ותסחטו אותו אל תוך כוס מים חמים, ותשתו לרוויה.

 

  • דבש

יש קונצנזוס בעולם הרפואה שדבש מעולה לטיפול בעצירות. יש מספר הסברים לדרך בה הדבש עוזר לעצירות. הסבר אחד הוא שהדבש מחמם את מערכת העיכול, מה שמסייע מאוד בפירוק התכולה שלה וביציאתה מהגוף. דבש גם מכניס לחות במערכת העיכול מה שגורם לצואה לגלוש כל הדרך החוצה מהגוף.

לחצו כאן למידע נוסף על דבש ועצירות

 

  • דגנים מלאים

דגנים מלאים הם סוג של מזון על בסיס צמחי המורכב מכל גרעיני  הדגן. הם כוללים חיטה, אורז, שיבולת שועל, שעורה ושיפון. דגנים מלאים יכולים לעזור עם עצירות מכיוון שהם מכילים סיבים שעוזרים לשמור על תנועה בריאה של מערכת העיכול. תמיד מומלץ לצרוך דגנים מלאים, וביתר שאת כאשר סובלים מעצירות.

 

  • אלוורה

אלוורה הוא צמח ששימש במשך מאות שנים לטיפול במצבים בריאותיים שונים. ובעת החדשה הוא משמש בין היתר כתרופה טבעית לעצירות.

אלוורה הוא צמח עסיסי הגדל באקלים חם ויבש. זה שימש כבר זמן רב לטיפול במצבים בריאותיים שונים, אך רק לאחרונה התגלה כי ניתן להשתמש בו כטיפול יעיל לעצירות.

הוא מכיל כימיקלים טבעיים הנקראים פוליסכרידים אשר ידועים כבעלי השפעות משלשלות בבני אדם. הסיבה לכך היא שהם ממריצים את המעיים ועוזרים להעביר מזון דרך מערכת העיכול מהר יותר.

בגלל שהאלוורה הוא חומר מאוד משלשל אין להגזים בשימוש בו. במקרה של עצירות מומלץ לצרוך כוס של מיץ אלוורה ביום, או לחילופין 2 כפות ג'ל אלוורה 100% מעורבב עם מים או מיץ פירות.

 

  • טחינה

טחינה המאכל הכול כך אהוב עלינו הישראלים עשויה בהחלט לסייע לנו בשחרור העצירות. היא מלחלחת את המעי ומאיצה בצואה לצאת. היא גם עשירה מאוד בסיבים מה שתורם עוד בשחרור העצירות.

לחצו כאן למידע נוסף על טחינה ועצירות

 

אוקי אז למדנו על אוכל לעצירות, ועכשיו מה לשתות כשיש עצירות?

קודם כל קריטי במקרה של עצירות להרבות בשתיית מים, במיוחד בימים חמים במיוחד בהם הנוזלים מתאדים מהגוף מהר. חוסר של נוזלים במערכת העיכול עשוי להגביר מאוד את הסיכוי לעצירות. כמות המומלצת לשתייה היא לפחות 2 ליטר מים מידי יום.

אם קשה לכם לשתות מים, ובמיוחד בכמויות הנדרשות, תוכלו גם לשתות מיצי פירות למיניהם, משקאות קלים, תה או כל משקה אחר שאתם אוהבים (למעט משקאות מוגזים).

 

מה עושים אם כל השינויים בתזונה לא עושים את השינוי?

לרוב הפתרון לעצירות היא לדעת מה לאכול. אבל במידה וניסיתם את כל השינויים האלה ושום דבר לא עזר לכם, תוכלו לנסות לשחרר את העצירות באמצעות תכשירים משלשלים או מרככי צואה. אבל תמיד כדאי קודם למצות את האופציה הטבעית הבריאה יותר ולנסות מגוון תרופות סבתא לעצירות. את התכשירים האלה אין לצרוך לאורך זמן ללא התייעצות עם הרופא.

במידה וגם התכשירים לא עוזרים יש לפנות לרופא לאבחון מקיף על מנת לשלול בעיה פנימית יותר בגוף.

 

לסיכום:

  • עצירות היא תופעה מאוד לא נעימה שהרבה אנשים מתמודדים איתה, והיא עשויה להתפתח משלל סיבות וגורמים. אחד הגורמים העיקריים לעצירות זה תזונה לא נכונה. לכן חשוב לאנשים עם עצירות לדעת מה לאכול כשיש עצירות.
  • אז מה אוכלים כשיש עצירות? בעקרון חשוב מאוד לצרוך מזונות רוויים בסיבים תזונתיים כגון: שמן זית, זרעי פשתן, שזיפים מיובשים, פירות וירקות (אותם יש לאכול עם הקליפות) מיץ לימון, דבש, דגנים מלאים, אלוורה וטחינה.
  • אך לא חשוב רק לדעת מה לאכול כשיש עצירות, אלא גם מה לשתות. חשוב לשתות המון מים, או כל משקה אחר שאוהבים, מלבד משקאות מוגזים.
  • במידה ושינויי התזונה לא משחררים את העצירות, ניתן להיעזר במשלשלים ובמרככי צואה. אך לא לאורך זמן רב מידי ללא אישור רופא.

שאלות נוספות

אצל כל אחד זה מעט שונה. אבל בעיקרון שינויי התזונה עשויים לסייע תוך זמן קצר לשחרר את העצירות, כאשר לעיתים זה ממש מיידי.
כל אחד מגיב בצורה שונה לכל מזון. אם מזון מסוים לא עזר לכם מול העצירות תנסו משהו אחר שאולי כן יותר יעזור לכם.
אייל לווינסון
אייל לווינסון

את המשיכה להבנת דרכי הפעולה של מערכת העיכול חשתי כבר בילדות. ריתקה אותי במיוחד בעיית העצירות, בה העמקתי עד מאוד. חקרתי אותה לעומק ולרוחב, על כל גורמיה, תסמינה, סיבוכיה וטיפוליה. ואת המידע הזה שרכשתי אני יותר משמח לחלוק איתכם.
כהיום אני זוכה לייעץ להמון אנשים שמתמודדים עם עצירויות קשות, ולכוון אותם לטיפול המתאים ביותר למצבם – אני מאושר שאני מצליח לתרגם את הידע העצום שיש לי על עצירות, לעזרה לזולת והקלה בסבל של אנשים.

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים