אחת ולתמיד, האם בננה עושה עצירות או שלשול?

גם אתכם העצירות מאמללת? – התייעצו איתנו לגבי הטיפול היעיל ביותר עבורכם אינדיבידואלית – צרו קשר כעת.

על המאכלים שמומלץ או לא מומלץ לאכול במקרה של עצירות ניתן לכתוב סדרת ספרים עבי כרס, כל אחד ואמונותיו ודעותיו, כל אחד ומה שהוא יודע. ספר אחד שלם בתוך הסדרה הזאת צריכה להיות מוקדשת לפרי הבננה. לגבי הבננה מתקיימים כבר שנים פולמוסים בכל הפרלמנטים השכונתיים האם היא טובה או לא טובה לעצירות, הדעות על כך מגוונות וסותרות, אבל מי שנעדרות מהדיונים האלה, הן העובדות האובייקטיביות, ואם תרצו עמדת המדע בנושא. בשורות הבאות נענה אחת ולתמיד על השאלה האם בננות גורמות לעצירות.
האם בננה עושה עצירות

תוכן עניינים

לפני שנלמד האם בננה עושה עצירות או שלשול – קורטוב רקע על עצירות.

עצירות מוגדרת כמצב בו יש קושי בריקון המעי מהפסולת. התופעה היא די נפוצה ומטרידה הרבה אנשים. כאשר יש עצירות הצואה קשה, יבשה וגושית, כמות היציאות מצטמצמת לכדי פחות מ3 פעמים בשבוע, והיציאות עלולות להיות כואבות וחלקיות.

יש הרבה גורמים שבגינם העצירות באה, אך לרוב זה עניין של תזונה לא נכונה. כלומר אי אכילת מספיק מאכלים השומרים על מערכת עיכול תקינה ובריאה, או לחילופין אכילת מאכלים הגורמים לעצירות.

יש מאכלים שבאופן מובהק גורמים לעצירות כגון חלב ומוצריו, ביצים, מאכלים מעובדים ושומניים ועוד. ולעומתם יש מאכלים שמונעים עצירות כגון שמן זית, שזיפים מיובשים, מיץ לימון ועוד.

הבננה לעומתם לא זוכה להיות מקוטלגת בראשם של אנשים באף אחת מהרשימות. חלק משייכים אותה לרשימה שגורמת לעצירות, וחלק דווקא לרשימה הנגדית. אז תכלס האם בננה גורמת לעצירות? על הקשר בין בננות לבין עצירות נעשה סדר עכשיו.

 

אז תכלס האם בננות גורמות לעצירות או שלשול? – ההבחנה הקריטית בין בננות בשלות ללא בשלות (ירקרקות) במקרה של עצירות

רבים מסתובבים שנים עם השאלה: האם בננה עושה עצירות או שלשול לתינוק או למבוגר. והאמת היא שבננה עשויה להועיל מאוד לטיפול ומניעת עצירות, אבל היא גם יכולה לייצר אותה. זה תלוי ברמת הבשלות של הבננה.

ההבדל הוא כדלקמן:

 

  • בננות לעצירות צריכות להיות בשלות

בננות בשלות כלומר בעלות צבע צהוב זוהר עם מעט כתמים שחרחרים עליהן (שהסבתות קראו להם דבש של בננות). הן מאוד בריאות וטובות לטיפול בעצירות. למה? מכיוון שהן עשירות בסיבים תזונתיים. בננה אחת תעניק לנו כ 15% מתוך מנת הסיבים שאנחנו אמורים לצרוך ביום. וזה פנטסטי למעיים. לסיבים יש תכונה שהם סופחים לתוכם הרבה מים, הסיבים רוויי המים מגיעים למעיים ומפזרים שם את הלחות שלהם, מה שמרכך את הצואה ועוזר לה לצאת מהגוף. אבל זה לא רק הסיבים. בבננה יש תכונות נוספות מעולות למערכת העיכול כגון פרוקטואוליגוסכריד שמסייע לתפקוד מערכת העיכול בכלל ובמניעת עצירות בפרט. אז במקרה הזה בננה עוזר וטוב לעצירות.

 

  • בננות גורמות לעצירות כאשר הן לא בשלות

במקרה של בננות לא בשלות דיין, בעלות גוון ירקרק, הסיפור שונה בתכלית. אלו כבר עשויות לגרום לעצירות, וכמובן להחמיר אותה במידה והיא כבר קיימת. יש מספר סיבות לכך שבננות בוסריות מולידות עצירות אחת מהן היא העבודה שבבננות אלו יש כמות גבוהה של עמילן עמיד, זה מקשה מאוד על מערכת העיכול ועשוי לגרום לעצירות. בננה מסוג זה עושה עצירות לתינוקות וגם למבוגרים.

 

אז לאכול בננות לעצירות? ואם כן אז כמה?

גם בשגרה הרגילה וגם במצבי עצירות מומלץ לשלב את הבננות בתפריט הפירות היומית. כמובן שחשוב להקפיד מאוד על רמת הבשלות של הבננה, ולהימנע מאכילת בננות בוסריות (טוב, זה לא אמור להיות קשה, גם ככה הטעם והמרקם לא משהו).

הכמות המומלצת של אכילת בננות ביום היא, 1-2 בננות. לא מומלץ לצרוך מעבר לכמות זו.

מומלץ לאכול את הבננה על קיבה ריקה. צריכת הבננה במסגרת ארוחה גדולה עשויה לגרום לגזים.

בכל מקרה, רצוי לנסות את השפעת הבננה על העצירות באופן אינדיבידואלי, תאכלו תחילה חצי בננה ותחכו יום, אם תוך יום היא עוזרת או לפחות לא מזיקה תוכלו להרים את המינון. ההדרגתיות חשובה מכיוון שיש אנשים עם מערכת עיכול רגישה המתקשה להתמודד עם נוכחות הבננה בגוף.

 

האם בננה לעצירות, מתאימה לכל אחד?

בננה היא פרי בעלת תכולת סוכר גבוהה יחסית, ולכן היא פחות מתאימה לאנשים עם נטייה לסוכרת. לאנשים אלה יומלץ לנסות שיטות טיפול טבעיות ויעילות אחרות לעצירות כגון אכילת שמן זית, חומץ תפוחים, שזיפים או מיץ שזיפים, זרעי פשתן, זרעי צ'יה,  ועוד.

כמו כן כאמור לעיל, במידה והבננה לא מקלה על העצירות או מחמירה את הבעיה אצל אנשים ספציפיים מומלץ לחדול מהצריכה שלה ולאמץ דרכי טיפול אחרות.

 

לסיכום:

  • זו השאלה הנפוצה ביותר בתחום העצירות – האם בננה טובה או לא טובה לעצירות?
  • התשובה היא שזה תלוי במידת הבשלות של הבננה. בעוד בננה בשלה טובה מאוד לעצירות, בננה בוסרית דווקא עלולה לייצר אותה.
  • הסיבים ועוד תכונות בבנה בשלה מסייעים לעצירות, כמות העמילן הגבוהה בבננות לא בשלות גורמות לעצירות
  • מומלץ לצרוך 1-2 בננות בשלות ביום למניעה וטיפול בעצירות.
  • לאנשים בעלי סוכרת או רגישות לבננות מומלץ לחפש חלופות טבעיות אחרות לטיפול בעצירות.

שאלות נוספות

על פניו אין מניעה לצרוך בננות בהריון. אבל מומלץ לנסות אינדיבידואלית את השפעת הבננה על גוף האישה ההריונית.
בננה עשויה להקל על העצירות הכרונית, אך לא בהכרח לפתור את הבעיה מהיסוד. בכל מקרה של עצירות כרונית יש לפנות לבדיקה ואבחון רפואי.
אייל לווינסון
אייל לווינסון

את המשיכה להבנת דרכי הפעולה של מערכת העיכול חשתי כבר בילדות. ריתקה אותי במיוחד בעיית העצירות, בה העמקתי עד מאוד. חקרתי אותה לעומק ולרוחב, על כל גורמיה, תסמינה, סיבוכיה וטיפוליה. ואת המידע הזה שרכשתי אני יותר משמח לחלוק איתכם.
כהיום אני זוכה לייעץ להמון אנשים שמתמודדים עם עצירויות קשות, ולכוון אותם לטיפול המתאים ביותר למצבם – אני מאושר שאני מצליח לתרגם את הידע העצום שיש לי על עצירות, לעזרה לזולת והקלה בסבל של אנשים.

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים