כל הגורמים האפשריים לעצירות – הנפוצים, וכאלה שפחות.

גם אתכם העצירות מאמללת? – התייעצו איתנו לגבי הטיפול היעיל ביותר עבורכם אינדיבידואלית – צרו קשר כעת.

זה בסוף מתבטא בצורה דומה אצל כולם. אי נוחות או כאבים בבטן, קושי בלנקות את המעיים מהפסולת / צואה, יציאות כואבות וכו'. אז נכון לפעמים התסמינים חריפים יותר, ולעיתים מעט פחות, אבל בסופו של דבר העצירות מרגישה אותה עצירות אצל כולם. זה נכון ברמת ההרגשה, אבל זה לא נכון בהגדרה העמוקה. עצירות עשויה לנבוע מכל כך הרבה סיבות וגורמים, שהם כל כך שונים זה מזה. מצד אחד היא יכולה לבוא בגלל חוסן איזון תזונתי, ומצד שני (אם כי בשכיחות נמוכה) היא עלולה לבוא בעקבות מחלה חמורה. כדי למגר את העצירות, חשוב להכיר את הגורמים העיקריים לה, וגם את אלה שפחות. אז התחלנו?
הגורמים לעצירות

תוכן עניינים

קודם כל כמה מילים על עצירות כדי להבין עם מה יש לנו עסק.

אנשים טועים לחשוב שעצירות היא מחלה או בעיה בריאותית. אבל זה לא נכון. עצירות היא הדרך של הגוף להגיד לנו שמשהו לא תקין בתזונה שלנו, בהרגלים שלנו או בגוף שלנו.

לרוב כאשר אנחנו 'נהנים' מעצירות נצטרך לשפר את התזונה שלנו ולהוסיף מזון בריא ורווי בסיבים לתפריט, נצטרך לשתות יותר, להיות יותר פעילים גופנית, להפסיק לצרוך תרופות או תוספים מסוימים המעודדים עצירות וכו'.

במקרים של עצירות כרונית או עצירות קשה וחמורה נצטרך לפנות לבדיקה רפואית על מנת לשלול היתכנות של בעיה גופנית או מחלה שגורמות לעצירות.

ההגדרה הרפואית לעצירות היא כאשר יש פחות מ3 יציאות בשבוע, יציאות חלקיות, או יציאות כואבות.

העצירות הופכת ונעשית נפוצה יותר ככל שמתקדמים עם הגיל. ונשים סובלות מעצירות פי 2 או 3 יותר מאשר גברים.

הדרך לפתור את בעיית העצירות מהשורש עוברת דרך הכרת שורש הבעיה. חומרים משלשלים טבעיים או כאלה שאינם, מסייעים זמנית להקלה על העצירות, אבל הם לא באמת מטפלים בבעיה מהיסוד. ולכן חשוב לערוך היכרות עם הגורמים האפשריים לעצירות, במטרה להתאים לה את הטיפול הנכון.

 

כיצד נדע אילו מהגורמים מובילים לעצירות שלנו?

חשוב לדעת שברוב המוחץ של המקרים העצירות באה בעקבות בעיה תפקודית, הנגרמת משתייה לא מספקת, תזונה לא נכונה, מצב נפשי ירוד, העדר פעילות גופנית ועוד. לכן הדבר הראשון שעלינו לבדוק כאשר אנחנו סובלים מעצירות הוא, האם משהו בתפקוד היומיומי שלנו מוביל לעצירות שלנו.

במידה ויש מחלות רקע, מוטב לבדוק האם ייתכן קשר בין המחלה או הבעיה הגופנית לעצירות.

וכמובן שאם העצירות היא כרונית וקשה, חשוב לפנות לרופא במטרה שיסייע לאתר את שורש הבעיה שמוביל לעצירות.

 

מה הם הגורמים לעצירות?

 

כאן נפרט לכם את הגורמים העיקריים לעצירות. תחילה נפרט את המקרים הנפוצים והמצויים יותר, ובמורד הרשימה נביא גם כאלה שפחות:

 

  • שתייה לא מספקת

קורה לכולנו לפעמים שאנחנו שוכחים לשתות מספיק, אבל מערכת העיכול שלנו פחות אוהבת את זה. נוזלים הם קריטיים לתפקוד הבריא של המעיים, וליכולת של הצואה לזרום במורד המעי בצורה חלקה כל הדרך החוצה מהגוף. כאשר אין לנו מספיק נוזלים במערכת, הצואה מתייבשת, והתנועה במעיים מעטה את הקצב, מה שמוביל להצטברות צואה יבשה במעי ולעצירות.

 

  • תזונה דלת סיבים תזונתיים

סיבים תזונתיים הם החלק הבלתי ניתן לעיכול של מזונות צמחיים כגון ירקות, פירות ודגנים מלאים. זה עוזר להעביר מזון דרך מערכת העיכול מהר יותר ומונע עצירות על ידי הוספת נפח ולחות לצואה, מה שעוזר לצואה להתפנות מהר מהגוף. ולכן בהעדרם בכמות מספקת התפקוד של המעיים נפגע, והסיכוי להיווצרות עצירות עולה מאוד.

 

  • העדר פעילות גופנית

מערכת העיכול והמעיים מסובבים עם שרירים שמסייעים לתפקודם התקין. התפקיד של שרירים אלה בין היתר הוא לסייע לדחוף את הצואה אל מחוץ לגוף. כאשר אנחנו לא פעילים מספיק גופנית, שרירים אלו נעשים נרפים ורופפים, ולכן הם מתקשים לבצע את מלאכתם כנדרש. פעילות גופנית גם מזרימה הרבה דם למעי מה שמוסיף לתפקוד הבריא שלו. ולכן העדר פעילות גופנית עלולה לגרום לעצירות.

 

  • מצבים נפשיים ורגשיים

מצבים נפשיים ורגשיים עלולים לגרום לעצירות מכיוון שהם משבשים את התפקוד התקין של מערכת העיכול על ידי האטת יציאות שמקשים מאוד על מעבר תקין של הצואה. מצבים נפשיים ורגשיים שעלולים לגרום לעצירות כוללים; חרדה, דיכאון, פחד, אשמה, בושה, עצב ומתח. ולכן אנשים רבים מפתחים עצירות לפני מבחן, לפני עליה לבמה, לקראת חתונה או טיסה, או כל שינוי חריג בשגרה.

 

  • צריכת מאכלים הגורמים לעצירות

בדיוק כמו שיש מאכלים העוזרים עם עצירות, יש כאלה שעלולים לייצר אותה, במידה ויש רגישות אליהם, או שצורכים אותם בהגזמה. מאכלים אלה כוללים בין היתר: חלב ומוצריו, משקאות עם קפאין, ביצים, שוקולד, משקאות מוגזים, סוכר, גלוטן, אלכוהול, בשר אדום, מזונות מעובדים ומטוגנים, בננות לא בשלות ועוד.

 

  • התאפקות מיציאות

קורה לנו לפעמים שהיציאות לא ממש מסתדרות לנו עם הלו"ז, מה שגורם לנו להדחיק את הצורך להתפנות ולדכא אותו ולהתאפק מיציאות בכל הכוח. זה אולי מצליח לנו בטווח הזמן המיידי, אבל בהמשך זה עלול לגרום לעצירות. זכרו, מנעתם מהמעי להשתחרר? מחר הוא עלול למנוע ממכם להשתחרר. מדובר ביחסי גומלין.

 

  • צריכת תרופות ותוספים מסוימים

בעלון לצרכן של כל תרופה או תוסף מופיעה רשימת תופעות לוואי אפשריות. לרוב אנחנו לא 'מבזבזים' את הזמן שלנו על לקרוא את זה. בחלק מהתרופות מופיע בעלון המצורף שתופעת לוואי אפשרית בעקבות הצריכה שלהן היא עצירות. תרופות ותוספים אלו כוללים: משככי כאבים מסוימים, תרופות מסוימות שניתנות לטיפול בפרקינסון, לחץ דם, דיכאון. כמו כן עלולים לגרום לעצירות נוגדי חומצה המכילים סידן, ותוספי ברזל למיניהם. אז במידה ואתם צורכים תרופה מסוימת תהיו ערים לתופעות הלוואי שלה.

 

  • הריון

כ 40% מהנשים ההריוניות סובלות מעצירות בהריון  ברמה כזו או אחרת. אחת הסיבות לעצירות במהלך ההיריון היא שינויים הורמונליים שגורמים ללחץ מוגבר על שרירי רצפת האגן. זה גורם לעלייה בטונוס פי הטבעת, מה שמקשה על יציאת הצואה. אך ייתכנו עוד סיבות כגון לחץ של הרחם על מערכת העיכול שמקשה על יצאת הצואה.

 

  • תסמונת המעי הרגיז

תסמונת המעי הרגיז (IBS) היא מצב שבו אדם חווה כאבי בטן, התכווצויות ושינויים בהרגלי המעי במשך 3 חודשים לפחות.

תסמונת המעי הרגיז עלולה לגרום לעצירות מכיוון שהיא עלולה להוביל לתת תזונה, מה שגורם לספיגה לקויה של חומרים מזינים. הדבר משפיע על יכולת הגוף לייצר ולאחסן צואה.

התסמינים השכיחים ביותר של תסמונת המעי הרגיז הם כאבי בטן, התכווצויות, שלשולים או עצירות, נפיחות/גזים ושינויים בעקביות יציאת הצואה.

 

  • שימוש מופרז במשלשלים

אנשים רבים מקלים ראש באשר לשימוש עם משלשלים. כל פעם שהם חווים עצירות הם רצים לקחת חומרים משלשלים, במקום לטפל בשורש הבעיה כפי הנדרש. למה זה בעייתי? מכיוון שהמעיים מתרגלים לחומרים האלה, מתמכרים אליהם, ויוצרים כלפיהם תלות. מצב זה גורם למעיים לא לתפקד ללא משלשלים מה שעשוי להוליד עצירות כרונית קשה.

 

  • מחלות ובעיות בריאותיות בסיסיות

לעיתים העצירות היא רק ביטוי לבעיה או מחלה חמורה יותר. המחלות שעשויות לגרום לעצירות כוללות בין היתר: סוכרת, מחלות נוירולוגיות, גידולים, בעיות אנטומיות במערכת העיכול, זאבת, בעיה עצבית בעמוד השדרה ועוד.

 

טוב אז הבנו שיש גורמים רבים לעצירות, אבל האם עצירות עשויה לגרום גם היא לבעיות?

לרוב עצירות היא לא בעיה מסוכנת, אבל עצירות כרונית שלא מטופלת כנדרש עלולה חלילה להוליד בעיות בריאותיות לא פשוטות כולל כאלה חמורות מאוד כגון גידול במי הגס.

ולכן בכל מקרה בו סובלים מעצירות כרונית קשה, אין לזלזל. חשוב מאוד לפנות לאבחון מקיף אצל הרופא במטרה לעלות על שורש הבעיה ולטפל בו כנדרש.

 

לסיכום:

  • העצירות היא בעלת מאפיינים ברורים ומזוהים מאוד, אבל הגורמים לה משתנים מאדם לאדם וממקרה למקרה.
  • חשוב לדעת מהו הגורם הפנימי לעצירות, על מנת שנוכל לטפל בו מהשורש. לרוב הסיבה לעצירות היא תפקודית וניתן לפתור אותה באמצעות שינויים מינוריים יחסית באורח החיים שלנו, אבל לעיתים מדובר במחלה או בעיה משמעותית יותר הגורמת לעצירות.
  • ואלו הגורמים שעשויים לגרום לעצירות: שתייה לא מספקת, תזונה דלת סיבים תזונתיים, העדר פעילות גופנית, צריכת מאכלים הגורמים לעצירות, מצבים נפשיים ורגשיים, התאפקות מיציאות, צריכת תרופות מסוימות, הריון, תסמונת המעי הרגיז, שימוש מופרז במשלשלים, מחלות ובעיות בריאותיות.
  • במידה והעצירות היא כרונית, יש לפנות בהקדם לאבחון רפואי על מנת לשלול מצבים מסוכנים.

שאלות נוספות

ברוב המקרים כן. יש לבדוק אם שותים מספיק, אוכלים מספיק סיבים, פעילים גופנית מספיק וכו'. במידה ולא מצליחים לאבחן את הגורם לבד לאורך זמן, מומלץ לפנות לרופא.
עצירות כרונית הנשכת זמן רב, ולא נכנעת לטיפולים השונים, עשויה להצביע על גורם משמעותי יותר לתופעה.
אייל לווינסון
אייל לווינסון

את המשיכה להבנת דרכי הפעולה של מערכת העיכול חשתי כבר בילדות. ריתקה אותי במיוחד בעיית העצירות, בה העמקתי עד מאוד. חקרתי אותה לעומק ולרוחב, על כל גורמיה, תסמינה, סיבוכיה וטיפוליה. ואת המידע הזה שרכשתי אני יותר משמח לחלוק איתכם.
כהיום אני זוכה לייעץ להמון אנשים שמתמודדים עם עצירויות קשות, ולכוון אותם לטיפול המתאים ביותר למצבם – אני מאושר שאני מצליח לתרגם את הידע העצום שיש לי על עצירות, לעזרה לזולת והקלה בסבל של אנשים.

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים