עצירות – כל הסיבוכים הנפוצים הנגרמים מאי טיפול ראוי.

גם אתכם העצירות מאמללת? – התייעצו איתנו לגבי הטיפול היעיל ביותר עבורכם אינדיבידואלית – צרו קשר כעת.

תופעת העצירות נתפסת בעיני אנשים כתופעה מטרידה, לא נעימה ומציקה ותו לא. ולרוב זה גם נכון. אפיזודות קצרות של עצירות פה ושם, הן מעיקות אך לא מסוכנות. אבל מנגד חשוב מאוד לדעת שעצירות מתמשכת / עצירות כרונית עשויה להוליד סיבוכים לא נעימים ואף מסוכנים בגוף במידה והיא לא מטופלת כנדרש. אז אם חשבתם שלהתלונן על עצירות זה סתם פינוק, אז חשוב שתדעו מהיום שזה לגמרי עניין של שמירה מתבקשת על הבריאות שלכם. על הסיבוכים הנפוצים של הזנחת העצירות נרחיב בשורות הבאות.
כל הסיבוכים של עצירות

תוכן עניינים

כמה מילים על עצירות.

רובנו מכירים את תופעת העצירות. היא מבקרת אותנו פה ושם, והיא משבשת את היכולת שלנו להתפנות ולהתנקות מפסולת גופינו בצורה תקינה. הסימפטומים של העצירות הם: פחות מ3 יציאות בשבוע, יציאות חלקיות, או יציאות כואבות המצריכות הפעלת לחץ.

לרוב העצירות נובעת מבעיה תפקודית במערכת העיכול שמקורה בתזונה לא נכונה שלנו, שתייה לא מספקת, העדר פעילות גופנית, נטילת תרופות או תוספים מסוימים, הריון ועוד. במקרים אלו שינויים קלים ופשוטים יחסית באורח חיינו יעלימו לרוב את העצירות.

אך קיימים מקרים מועטים יותר בהם העצירות נובעת ממחלה או בעיה מסוימת במערכת העיכול או בגוף כגון סוכרת, חוסר איזון הורמונלי, בעיות נוירולוגיות ועוד. במקרים אלו הטיפול יצטרך להיות יסודי יותר בהתאם לבעיה הפנימית הגורמת לעצירות.

עצירות לא נחשבת לרוב לבעיה מסוכנת כל עוד היא מופיעה לזמנים מוגבלים והיא מטופלת בהתאם. אבל במידה והיא הופכת להיות כרונית והיא לא מטופלת כנדרש, היא כן עשויה להוביל לסיבוכים ולבעיות מורכבות יותר. על כך נרחיב כעת.

 

קצת רקע על סיבוכי עצירות.

הסיבוכים של העצירות לא באים לרוב ביום אחד, הם מתפתחים לאט לאט. ככל שהעצירות נמשכת זמן רב יותר ללא טיפול מתאים, גם גוברים הסיכונים להתפתחותם של סיבוכים.

הסיבוכים עלולים להתפתח גם בעקבות עצם ההימצאות של הצואה היבשה והתקועה במעיים, וגם מהמאמץ הקשה והממושך הנדרש מהסובל מעצירות ממושכת, להפעיל בעת היציאות.

הסיבוכים האלה עשויים ללכת ולהתפתח עם הזמן עד לכדי סכנת חיים של ממש במקרים מסוימים. וזאת הסיבה שאין כאן פריבילגיה לבזבז זמן ולא לטפל. מיותר לציין שזה לא רק הסיבוכים הבריאותיים הפוטנציאליים, אלא רמת החיים שמתדרדר עם הימשכות תופעת העצירות, שגורמים לרגשות כבדים ושליליים שמצטברים, המובילים לדיכאון ולעוד מצבים רגשיים ונפשיים לא נעימים.

 

הסיבוכים העיקריים של עצירות.

ואלו הם הסיבוכים האפשריים של עצירות.

 

  • טחורים

טחורים הם ורידים נפוחים הבולטים מסביב או בתוך פי הטבעת, וגורמים לכאב, גירוד, דימום או אי נוחות בעת תנועה. זה יכול להתפתח כאשר העצירות נמשכת לאורך זמן ומפעילה לחץ וגירויים על פי הטבעת.

 

  • חסימה צואתית

כאשר העצירות לא מטופלת לאורך זמן היא עשויה לחסום את המעי התחתון באמצעות גוש צואה יבש. חסימת צואה היא מצב חירום רפואי הדורש טיפול מיידי. תסמינים של חסימה עשויים לכלול כאבי בטן, נפיחות, בחילות, הקאות ושלשולים. במקרה כזה יהיה הכרח בהתערבות חיצונית להוצאת הצואה כגון חוקן את חומרים משלשלים חזקים אחרים, לפעמים יידרש גם תהליך ניתוחי.

 

  • פיסורה

פיסורה הוא מצב בו נגרם קרע אחד או יותר ברקמת פי הטבעת. עצירות ממושכת עלולה לגרום לקרע במעי הגס ובפי הטבעת עקב הלחץ המצטבר כאשר חומר צואה יבש עובר בקושי ובדוחק דרך המעי.

 

  • צניחת רקטום

המאמץ האדיר הנדרש מאיתנו להפעיל בעת עצירות, במטרה להוציא צואה החוצה. עשוי לגרום לרקמות מסוימות של פי הטבעת לבלוט החוצה. הרקמה הזו פשוט מחליקה החוצה בעקבות חולשת שרירי האזור, והיא לא תשוב למקומה 'מרצונה החופשית', תידרש פה התערבות רפואית חיצונית.

 

  • עצלות של המעי

אנשים הסובלים לאורך זמן מעצירות, מחפשים לעשות לעצמם חיים קלים ולשחרר את העצירות באמצעות משלשלים בטווח הזמן המיידי. וזאת במקום לפנות לרופא ולטפל בבעיה מהיסוד. מה שקורה אז זה שהמשלשלים אכן נותנים מענה מיידי טוב לעצירות, אבל בגלל שהגורם הפנימי לעצירות לא טופל, העצירות תחזור שוב ושוב. ואז שוב המשלשלים נשלפים, וככל שנשתמש עם משלשלים יותר המעיים יתרגלו עליהם ויפתחו כלפיהם תלות. עד שבשלב מסוים המעיים נעשים עצלים ולא פועלים כנדרש ללא קבלת חומרים משלשלים. הפרדוקס הוא שאז המעיים כבר לא מגיבים למשלשלים, או מגיבים פחות טוב. והעצירות הופכת להיות חמורה יותר וקשה יותר. אגב, חשוב לדעת ששימוש יתר עם משלשלים פוגע בספיגת ויטמינים חיוניים לגוף. כך שהם אף פעם לא מהווים אופציית טיפול מועדפת.

 

  • דלקת בדרכי השתן

עצירות כרונית עלולה להשפיע גם על דרכי השתן ולגרום שם לזיהום או דלקת.

 

אלה הם הסיבוכים הנפוצים והעיקריים של עצירות, אבל לעיתים ייתכנו סיבוכים נוספים.

 

אז כיצד נמנעים מהסיבוכים האפשריים של עצירות?

פשוט תהיו קשובים לגוף שלכם ולמצוקותיו. כאשר אתם סובלים מעצירות תתחילו לשתות יותר נוזלים ( כ 2 ליטר מים ביום ) תקפידו על אכילת מזון עשיר בסיבים, תעשו פעילות גופנית אירובית כגון שחיה, ריצה או אפילו סתם הליכה מהירה. וכמו כן הימנעו מצריכת תרופות או תוספים הגורמים לעצירות. (בדרך כלל לכל תרופה יש חלופה, שנותנת אפקט השפעה דומה ללא גרימת עצירות, היוועצו לגבי זה עם הרופא שלכם)

ניתן גם להיעזר לשחרור העצירות בשלל תרופות סבתא בריאות מבית היוצר של הטבע כגון שמן זית, שזיפים יבשים או מיז שזיפים, מיץ לימון, זרעי פשתן, דבש, חומץ תפוחים ועוד.

 

מתי חובה לפנות לרופא?

במידה והעצירות היא כרונית, גם אם היא לא קשה אין מנוס מלפנות בהקדם לאבחון רפואי, לצורך אפיון הגורם הפנימי לעצירות ופתרון הבעיה מהשורש.

ההגדרה הרפואית של עצירות כרונית היא שלושה חודשים רצופים של התמודדות עם עצירות. בשלושה חודשים אלה העצירות לא צריכה להיות נוכחת כל הזמן, אלא לפחות 25 % מהזמן.

כמו כן יש לפנות לבדיקת רופא כאשר מופיעים התסמינים הבאים:

  • כאבים עוצמתיים בבטן
  • כאבים בפי הטבעת
  • ירידה לא מוסברת במשקל
  • צואה עם דם
  • עצירות המופיעה לצד התקפי שלשול
  • כאשר טיפולים טבעיים ושינויים מתבקשים באורח החיים לא משפרים את המצב

ככל שלא תתעצלו ותפנו לרופא מוקדם יותר, כך תחסכו מעצמכם סבל מיותר וסיכון מוגבר להתפתחות סיבוכים בעייתיים.

 

לסיכום:

  • משום מה עצירות נתפסת בעיני אנשים כסתם בעיה מטרידה ותו לא. אבל האמת היא שעצירות מתמשכת וכרונית עלולה לגרום להתפתחות של סיבוכים מורכבים מאוד.
  • הסיבוכים עשויים לנבוע מהימצאות של צואה זמן רב במעיים, או מהפעלת לחץ חזק וממושך לצורך הוצאת צואה.
  • הסיבוכים הנפוצים של עצירות כוללים: טחורים, חסימה צואתית, פיסורה, צניחת רקטום, עצלות של המעי, דלקת וזיהום בדרכי השתן ועוד.
  • כדי למנוע סיבוכים אלה חשוב לעשות שינויים נדרשים בתזונה ובאורח החיים. במידה ואלה לא עוזרים יש לפנות לבדיקה רפואית.
  • כמו כן יש לפנות לבדיקה רפואית כאשר העצירות היא כרונית ומתמשכת, גם אם היא לא קשה מידי. או כאשר מופיעים תסמינים בעייתיים.

שאלות נוספות

בהחלט כן. אבל השכיחות שלהם עולה עם הגיל. וזאת בגלל שבגיל מתקדם הגוף מתמודד פחות טוב עם העצירות והשלכותיה.
על פי רוב אפיזודת עצירות קצרה ולא חריגה בעוצמתה (בת שבוע שבועיים) לא תגרום לסיבוכים כל שהם.
אייל לווינסון
אייל לווינסון

את המשיכה להבנת דרכי הפעולה של מערכת העיכול חשתי כבר בילדות. ריתקה אותי במיוחד בעיית העצירות, בה העמקתי עד מאוד. חקרתי אותה לעומק ולרוחב, על כל גורמיה, תסמינה, סיבוכיה וטיפוליה. ואת המידע הזה שרכשתי אני יותר משמח לחלוק איתכם.
כהיום אני זוכה לייעץ להמון אנשים שמתמודדים עם עצירויות קשות, ולכוון אותם לטיפול המתאים ביותר למצבם – אני מאושר שאני מצליח לתרגם את הידע העצום שיש לי על עצירות, לעזרה לזולת והקלה בסבל של אנשים.

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

קוטעים את הסבל, משחררים את העצירות, ויוצאים לדרך חדשה ובריאה!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים